Monday, November 1, 2010

Nasib pemandu kenderaan awam terabai

Artikel ini telah disiarkan dalam ruangan Pendapat Akhbar Utusan Malaysia bertarikh 3hb Nov. 2010.

KEBIASAANYA apabila berlaku kemalangan maut yang melibatkan kenderaan awam seperti bas ekspress pemandu dan syarikat terbabit akan disiasat serta dihadapkan ke muka pengadilan. Keadaan kenderaan dan fizikal jalanraya turut diteliti sama ada turut menyumbang kepada nahas yang berlaku ataupun tidak. Dalam pada itu masyarakat Malaysia yang prihatin hangat mengandaikan sebab kemalangan sambil ada yang mencadangkan itu dan ini. Tidak kurang juga terdapat segelintir yang mudah membuat kesimpulan dengan menyalahkan pihak tertentu. Selang beberapa ketika isu tersebut seakan dilupakan sehinggalah berlaku kemalangan maut yang lain lalu ia kembali heboh diperkatakan di mana-mana.

Namun sedarkah kita nasib golongan pemandu bas ekspress di Malaysia yang kurang diberi perhatian. Dengan anggaran pendapatan diantara RM300-RM700 sebulan mereka terpaksa berlumba di lebuhraya demi untuk mengejar trip bagi menyara keluarga dan persekolahan anak-anak. Hasilnya mereka beroleh pendapatan empat angka yang tampaknya mewah walaupun terpaksa bersengkang mata kerana memikirkan nasib puluhan nyawa penumpang sebagai amanah yang pasti dipersoalkan.

Tambahan lagi kerjaya sebagai pemandu bas ekspress yang merupakan pilihan terakhir bagi sesetengah golongan tidak menjanjikan penghidupan selesa di masa hadapan terutama bagi yang kurang beringat. Ini kerana tiada potongan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dilakukan oleh sesetengah majikan. Tiada kenaikan gaji tahunan seperti yang biasa dinikmati oleh pekerja sektor perkilangan. Bonus tahunan pula jauh panggang daripada api. Faedah cuti juga tidak menentu. Mereka seperti kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Malah lebih buruk lagi apabila bas yang digunakan untuk mencari makan mengalami kerosakan pendapatan bulanan mereka juga akan terjejas.

Jalanraya umpama rumahtangga sehingga keluarga dan anak-anak kadang-kadang terabai demi mencari sesuap nasi rezeki kurniaan Tuhan. Mereka berkorban masa, tenaga malah nyawa untuk menyelesaikan tuntutan fardu kifayah kepada segenap lapisan masyarakat. Namun jarang jasa dan pengorbanan mereka dibalas dengan ucapan terima kasih oleh penumpang sebaik selamat sampai ke destinasi yang dituju.

Tidak dinafikan ada segelintir pemandu bas ekspress yang nakal ketika di jalanraya. Mereka tidak menghiraukan amaran perangkap laju yang diletakkan di lebuhraya kerana sangat arif dengan kedudukan kamera penembak laju. Ditambah lagi dengan semangat setiakawan yang erat antara pemandu sehingga setiap kali berselisih ada sahaja lambaian manja penuh bermakna diberikan kepada rakan-rakan yang lain. Malah pemandu kereta yang prihatin juga boleh mendapat manfaat apabila terlihat lambaian tersebut. Ataupun setidak-tidaknya memandulah dengan berhemah apabila melihat bas ekspress dan kenderaan berat bertunda-tunda memandu sopan di laluan kiri kerana pasti ada yang sedang memerhati.

Ada juga segelintir pemandu yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah dan arak yang membahayakan penumpang. Tidak kurang juga terdapat komuniti pemandu Muslim yang melalaikan tanggungjawab dan kewajipan agama seperti solat lima waktu sehingga penumpang juga terlibat meninggalkan solat yang difardukan.

Di sudut pandang yang lain tokeh-tokeh bas ekspress mengaut keuntungan jutaan ringgit setiap tahun hasil kenaikan tambang bas dan peningkatan jumlah penumpang pulang ke kampung terutama di musim perayaan. Namun aspek kebajikan pemandu yang merupakan penyumbang terbesar kepada pendapatan mereka kurang diberi perhatian terutama oleh majikan yang hanya memikirkan keuntungan semata-mata.

Justeru siapa sebenarnya yang patut dipersalahkan setiap kali berlaku kemalangan maut yang melibatkan kenderaan awam. Yang pasti pemandu bas ekspress akan menjadi suspek utama kerana merekalah yang mengendalikan kenderaan tersebut. Tentunya mereka yang terlebih dahulu direman oleh pihak berkuasa jika bernasib baik tidak mati terkorban ketika keluar mencari rezeki yang halal.

Namun jika difikirkan dengan rasional golongan pemandu juga manusia biasa yang tidak terlepas daripada melakukan sebarang kesilapan. Boleh jadi aspek pemanduan laju dan berbahaya akhirnya mengundang padah kepada mereka. Tidak salah juga jika setiap orang yang beriman kembali berpegang dengan ketentuan qada qadar Tuhan sebagai asbab malapetaka yang tidak boleh dipertikaikan. Malah kemalangan maut yang meragut nyawa hanyalah asbab kepada kematian yang tidak boleh dielakkan oleh sesiapa jua pun.

Walau apapun faktor yang menyumbang kepada kemalangan maut yang tidak diingini, ramai masyarakat lebih selesa menuding jari menyalahkan golongan tertentu. Kebajikan pemandu kenderaan awam di Malaysia jarang diperbincangkan. Adalah dicadangkan supaya penetapan gaji minimum yang dicadangkan kepada sektor tertentu seperti pengawal keselamatan dan pembantu rumah yang sesetengahnya bukan orang tempatan wajar diperluaskan kepada golongan pemandu yang turut terkesan dengan peningkatan taraf hidup semasa. Malah sebagai rakyat Malaysia yang berdaulat mereka lebih layak untuk mendapat pengitirafan tersebut berbanding warga asing yang pasti pulang ke negara asal mereka apabila tamat bekerja di sini.

Rakan pemandu se-agama pula dinasihat tidak menggabaikan tanggungjawab solat yang utama walau sesibuk mana mencari rezeki kerana ia merupakan tali penghubung hamba dengan Tuhan-Nya. Disitulah letaknya keberkatan atas nikmat rezeki kurniaan Tuhan yang jika disyukuri akan ditambah sehingga mencukupi. Berusaha dan bertawakkallah kepada Allah SWT serta ingatlah sabda Baginda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud “ Tergesa-gesa itu daripada syaitan dan berhemah itu daripada Allah SWT”.

No comments:

Post a Comment