Tuesday, October 26, 2010

Paul Si Sotong kurita dalam kenangan



PAUL Si sotong kurita yang pernah mendapat perhatian peminat bola sepak di seluruh dunia dilaporkan mati pada pagi Selasa lalu di Aquarium Sea Life Western German city of Oberhausen. Usianya baru mencecah dua setengah tahun tetapi cukup sinonim dengan perlawanan akhir bola sepak Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan. Ini kerana ramalannya yang tepat kepada semua 7 keputusan perlawanan pasukan Jerman disamping ramalan tepat bahawa pasukan Spanyol akan menjuarai perlawanan akhir Piala Dunia ketika menentang pasukan Belanda.

Apapun tiada yang pelik dan ajaib tentang kematian Paul untuk diperdebatkan. Itulah ketentuan Tuhan Yang Maha Berkuasa ke atas setiap makhluk yang bernyawa. Lagipun Paul Si Sotong Kurita hanyalah sebahagian kecil daripada pelbagai makhluk ciptaan Tuhan yang berkeliaran di lautan dan di daratan bagi memberi manfaat dan kemudahan kepada manusia untuk melaksanakan tanggungjawab mengabdikan diri kepada pencipta-Nya.

Malah yang lebih utama manusia sebagai makhluk yang dipertanggungjawabkan dengan tugas khilafah bagi memakmurkan alam buana ini dan tidak melakukan kerosakan padanya wajar sentiasa menginsafi dan bermuhasab diri. Ini kerana tugas sebagai perwakilan Allah SWT adalah tugas berat yang tidak sanggup dipikul oleh langit, bumi dan gunung-ganang yang begitu hebat tetapi diterima oleh manusia yang kerdil dan selalu melakukan kerosakan.

Allah SWT berfirman dengan maksudnya; ”Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya) dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan”. (Surah al-Ahzab:72)

Justeru bagi mengelak amanah kepimpinan menjadi tugas yang mencelakakan manusia beberapa prinsip khilafah dan kepemerintahan perlu difahami dan dilestarikan dengan sempurna. Ini kerana yang berkuasa untuk mengatur segala pergerakan alam, siang dan malam juga menentukan segala peraturan adalah kuasa mutlak milik Allah SWT. Manusia sebagai wakil hanya perlu mengikut segala garis panduan yang telah ditetapkan tanpa boleh mempersoalkannya apatah lagi membantah sekalipun mereka memiliki kuasa di dunia.

Bahkan begitulah sifat wakil yang tidak boleh melakukan sesuatu dengan sewenang-wenangnya tanpa terlebih dahulu merujuk kepada manual kepemimpinan yang ditetapkan oleh syarak. Tidak kira siapapun mesti bertindak berlandaskan prinsip-prinsip al-Quran dan al-Sunnah. Kerana sekalipun seseorang tidak dilantik sebagai ketua seperti yang difahami dia tetap pemimpin dan ketua kepada diri sendiri dan orang yang dibawah tanggungannya.

Nabi Muhammad SAW bersabda “Semua kamu adalah pemimpin dan semua kamu bertanggungjawab terhadap orang bawahannya”.

Berdasarkan prinsip khilafah juga manusia diamanahkan dengan tugas mengurus alam tanpa berbuat sesuatu yang mengundang kemusnahan dan malapetaka. Ini kerana alam dan seluruh isinya dijadikan untuk memberi segala kemudahan kepada manusia dan perlu dipelihara untuk generasi mendatang. Jika tidak manusia akan berhadapan dengan akibat buruk daripada perbuatan tersebut yang mengundang padah kepada diri sendiri.

Fenomena pemanasan global yang membimbangkan adalah contoh daripada kerakusan segelintir manusia yang tamak melahap khazanah alam sehingga memberi implikasi negatif kepada perubahan cuaca dan iklim dunia. Yang perlu juga diingat segala yang telah dimanipulasi oleh manusia atas nama teknologi tidak ada galang-ganti mahupun spare partnya lagi. Lapisan ozon yang menipis lalu menyebabkan ais di kutub mencair sehingga meningkatkan isipadu air laut dan berkemungkinan besar menenggelamkan kawasan daratan yang rendah adalah hukuman atas kegagalan mentaati prinsip khilafah yang diamanahkan.

Maha benarlah firman Allah SWT yang bermaksud “Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)” (surah al-Rum:41)

Persoalannya mengapa manusia sebagai khalifah perlu berbuat demikian. In kerana seperti Paul Si Sotong kurita yang mati manusia sebagai makhluk juga tidak akan dapat terus menongkat langit sampai bila-bila. Pada saat itu tiada sesiapapun mampu mengelak daripada persoalan kepemimpinan yang bakal diajukan. Ayah sebagai ketua keluarga akan dipersoalkan dengan amanah mendidik isteri dan anak-anak begitu pula ketua jabatan akan ditanya tentang amanah dan kelakuan staf di bawah jagaan. Tidak ketinggalan juga pemimpin negara akan ditanya tentang amanah kenegaraan sebagaimana setiap individu tidak terlepas daripada persoalan terhadap perlakuan dirinya sendiri.

Sehubungan dengan itu setiap makhluk perlu bersedia menghadapi detik sukar yang pasti tiba itu. Ia penting bagi mengelak apa jua kesukaran untuk memulakan perjalanan baharu di alam barzkah yang berliku. Dan yang pasti hanya individu yang benar-benar beriman dan beramal saleh sahaja akan dipandu dan diberi petunjuk sehingga berjaya memperoleh kemuliaan daripada-Nya.

No comments:

Post a Comment