Tuesday, July 27, 2010

HALAL BUKAN SAHAJA PADA MAKANAN





KEPRIHATINAN umat Islam terhadap aspek kesucian makanan dan minuman yang disuap ke dalam mulut menunjukkan betapa ramai telah mula sedar akan kewajipan berbuat demikian demi mengelak sesuatu yang haram menjadi darah daging. Soal halal dan haram ini juga jika tidak diberi perhatian akan turut memberi kesan kepada aspek pelaksanaan ibadah apatah lagi menjelang bulan Ramadan al-Mubarak dimana umat Islam berlumba-lumba untuk melakukan amal ibadat.

Atas keperluan itu bukan sahaja pengusaha Kopitiam perlu mendapatkan pengesahan sijil halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akan tetapi semua kedai makan yang biasa dikunjungi umat Islam termasuk kedai-kedai mamak dan restoran di hotel-hotel di seluruh negara perlu memohon sijil halal.

Pengesahan status halal ini semakin signifikan menjelang tibanya bulan puasa berikutan trend berbuka puasa di luar rumah yang semakin diminati oleh masyarakat Islam dewasa ini. Ia sekaligus menarik perhatian pengusaha kedai makanan melakukan promosi gila-gila bagi menarik pelanggan ke premis mereka dengan menyediakan aneka juadah berbuka puasa.

Namun jika mereka enggan, pelanggan Muslim pula harus lebih sensitif untuk memilih dan menentukan hanya yang halal dan suci sahaja boleh menjadi hidangan mereka. Kegagalan mengikut garis panduan pemakanan yang telah ditetapkan syariat tersebut kemungkinan menyebabkan seseorang hanya menanggung beban berpuasa di siang hari tetapi tidak beroleh sebarang ganjaran berpuasa sebagaimana yang dicita-citakan.

Diriwayatkan bahawa Baginda Nabi Muhammad SAW bersabda yangbermaksud “Ramai orang yang berpuasa tetapi mereka tidak memperoleh apa-apa daripada puasanya kecuali rasa lapar dan dahaga sahaja”.

Disamping itu budaya makan di luar sebegini sedikit sebanyak menyebabkan segelintir masyarakat Islam terlepas peluang keemasan untuk meraih ganjaran berlipat kali ganda dengan bersolat tarawih secara berjamaah yang hanya datang setahun sekali. Malah terdapat pula yang terpaksa menggabaikan solat fardu Maghrib kerana asyik menjamu selera.

Selain daripada itu umat Islam juga perlu memahami aspek halal bukan sahaja tertumpu kepada soal makan dan minum tetapi sebenarnya mencakupi segala muamalah yang dilakukan oleh manusia. Ini termasuklah penglibatan masyarakat Islam dalam transaksi kewangan dan perbankan yang berteraskan riba’yang diharamkan.

Allah SWT berfirman yang bermaksud; “Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan (Syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba. Padahal Allah telah menghalalkan berjual beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu dia berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya dan perkaranya terserahlah kepada Allah dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka mereka itulah ahli Neraka, mereka kekal di dalamnya. Allah susutkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil) riba dan Dia pula mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan) sedekah-sedekah dan zakatnya. Dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran dan selalu melakukan dosa”.(Surah al-Baqarah:275-276).

Malah hukum bermuamalat dengan bank-bank perdagangan yang berorentasikan riba’ juga pernah diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-32 yang telah bersidang pada 10-11 Jun 1993. Muzakarah tersebut telah memutuskan bahawa; i) Bekerja di bank atau institusi kewangan hukumnya harus, ii) Pinjaman bank atau institusi kewangan adalah haram hukumnya kecuali kerana terpaksa bagi memenuhi keperluan asas yang mendesak. iii) Menyimpan di bank dengan tidak mengambil faedah hukumnya harus. iv) Wang faedah yang diperolehi dari bank atau institusi kewangan adalah haram digunakan untuk diri sendiri tetapi hendaklah diserahkan kepada Baitulmal. v) Menerima berbagai bentuk hadiah dan pemberian dari bank dan institusi kewangan seperti biasiswa adalah harus hukumnya. vi) Menyewa bangunan kepada bank adalah haram. vii) Memegang saham bank yang mengamalkan riba adalah haram.

Sehubungan dengan itu, umat Islam dinasihat supaya menyokong sistem kewangan dan perbankan berteraskan Islam bagi mengelak dalam kancah dosa yang memudaratkan. Lagipun jika difikir secara logik siapa lagi yang diharap untuk menyokong peraturan syariah yang ditetapkan oleh Allah SWT melainkan ia merupakan amanah yang wajib dipikul oleh semua umat Islam. Tindakan sesetengah umat Islam yang mempersoalkan pelaksanaan sistem tersebut juga amat dikesali kerana ia ibarat menghina agama sendiri.

Tidak dinafikan terdapat kepincangan dan kekurangan kepada pelaksanaan sistem ekonomi Islam secara menyeluruh kerana bukan mudah untuk menggantikan sistem ekonomi konvensional yang telah berakar umbi dalam diri umat Islam. Namun sebaiknya golongan cerdik pandai Islam menyumbang idea dan saranan ke arah penambahbaikan sistem sedia ada supaya benar-benar berteraskan syariah Islam daripada memburuk-burukkan usaha murni yang sedang dilakukan.

Untuk tujuan itu juga semua pihak boleh memainkan peranan dengan hanya meminjam daripada institusi kewangan Islam yang patuh syariah, menggunakan kaedah pembiayaan rumah, kenderaan dan insuran berteraskan syariah Islam. Manakala bagi golongan yang berkemampuan dan meminati aktiviti pelaburan produk unit saham amanah patuh syariah yang lebih diyakini sudah banyak tersedia untuk dilanggan. Pokok pangkalnya tepuk dada tanya iman.

Kemungkinan ada yang mendakwa keuntungan yang akan diperoleh tidak seberapa tetapi percayalah keberuntungan hidup di hari akhirat adalah lebih bermakna kepada individu Muslim berbanding keuntungan dunia yang sementara.Malah konsep jihad dan pengorbanan dikalangan umat Islam sangat dituntut bagi melonjakkan lagi kecemerlangan tamadun Islam yang pernah gemilang suatu ketika dahulu.

2 comments:

  1. salam..
    btol3....sbb tu sy & kwn2 wat bisnes ENT lebih menekankan konsep "halal" daripada sudut yg kita x nampak iaitu proses bisnes itu sendiri :)

    ReplyDelete
  2. bila sudah dapat sijil halal, bila pula status halal itu akan bertahan lama yer? sehari..? dua hari?

    ReplyDelete