Tuesday, April 20, 2010

SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER



Hari ini warga pelajar seluruh sistem UiTM mula menduduki peperiksaan akhir semester. Sejak beberapa hari yang lalu suasana study hard jelas kelihatan di sekitar kampus. Walaupun tidak dinafikan terdapat juga segelintir pelajar yang masih ha hu ha hu sedangkan peperangan di muka pintu. Sayapun terlibat mengawas peperiksaan pada hari ini dan hari ini juga paper CTU 101, CTU 151 dan IDA 152 bersedia untuk di tanda dan diberi markah.

Saya sempat bertanya dengan beberapa orang pelajar part 2 seusai menduduki kertas CTU 151. Ada yang mengeluh, ada yang kata susah dan ada yang kata tak boleh jawab. Itulah asam garam peperiksaan. Siapa yang study smart tentunya tersenyum gembira.

Terdapat pula yang datang lewat ke dewan peperiksaan dengan alasan salah tengok jadual. Kejadian itu mengingatkan saya kepada peristiwa sama yang menjadi sejarah pahit untuk dikenang semula. Ketika belajar dahulu saya tertidur hingga lewat menduduki peperiksaan akhir. Akibatnya saya dihalang masuk ke dewan peperiksaan dan terpaksa menunggu setahun hanya untuk mengulang subjek yang gagal itu.

Adalah diharapkan agar pelajar mengambil berat tentang hari-hari peperiksaan termasuk jadual dan persediaan sebelum masuk ke dewan. Begitu juga kepada yang bercita-cita nak bawa TOYOL sebagai talian hayat mohon dilupakan. Tak guna cemerlang dengan meniru lagipun sebagai orang Islam kita wajib percaya bahawa Allah SWT melihat apa sahaja yang dilakukan yang pasti akan diperhitungkan pula dihari kemudian.

Di doakan semoga para pelajar diberi kemudahan untuk mengulangkaji pelajaran dan dan diberi segala kemudahan oleh Allah SWT untuk menjawab soalan-soalan yang dikemukakan dengan sempurna. Dan akhirnya ramai yang berjaya memperoleh Dean List untuk Kampus JB. Ingatlah juga bahawa peperiksaan di hari kemudian lebih sukar kerana ia penentu kejayaan abadi yang kekal buat selama-lamanya.

2 comments:

  1. btol btol btol..hehe
    ustaz doakan sy eh... =)

    ReplyDelete
  2. Saya doakan semoga dapat dean list untuk sem ni. Yang pasti dimana ada usaha disitu ada jalan. Dan segala yang telah diusahakan pasti terbalas dengan seadilnya.

    ReplyDelete