Tuesday, January 26, 2010

Menghina Simati Perbuatan Biadap

BIADAP dan keterlaluan. Itulah ungkapan yang sesuai dilontarkan kepada individu yang tergamak menghina orang yang telah meninggal dunia. Tiadakah lagi, jasa-jasa baik yang boleh dikenang sehingga aib dan keburukannya pula menjadi bahan bualan dan ejekan. Perbuatan menyerang peribadi seseorang dengan tujuan menjatuhkan maruah serta kehormatannya adalah memalukan dan jauh menyimpang daripada ajaran Islam yang murni.

Penulis berasa hairan, disaat pelbagai medium dakwah digunakan untuk menyampaikan ajaran Islam kepada umatnya, masih ada lagi golongan yang tak mengerti agama dalam konteks memelihara kerukunan hidup bermasyarakat. Tidak cukupkah lagi forum-forum perdana anjuran pelbagai pihak, kuliah di masjid-masjid, ceramah agama dan pelbagai rancangan keagamaan di media-massa sebagai pedoman untuk saling berkata yang baik-baik antara sesama manusia.

Mungkin itulah implikasi buruk daripada berlebih-lebihan dalam berbicara lalu keburukan mayat pula yang diperkatakan. Nabi Muhammad SAW pernah mengingatkan umatnya dalam sebuah hadis yang bermaksud “ Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya hendaklah berkata dengan perkataan yang baik atau diam”. Ia memberi pengajaran kepada semua supaya lebih baik diam daripada bercakap perkataan yang mengundang dosa kepada Allah SWT.

Malah Islam sendiri mengajar umatnya tatacara mengurus jenazah dengan sempurna bagi mengelak aib dan keburukannya diketahui oleh orang ramai. Misalnya, urusan memandikan jenazah hendaklah dilakukan ditempat yang tertutup dan afdal dimandikan oleh ahli keluarga yang terdekat. Kalaupun tiada dikalangan ahli keluarga yang sanggup memandikan, juru mandi jenazah memegang amanah untuk menyembunyikan segala aib dan keburukan simati daripada pengetahuan umum ketika urusan tersebut dilaksanakan. Tujuannya, untuk menyembunyikan perkara-perkara yang boleh mengundang fitnah dan menjatuhkan maruah simati.

Tidak dinafikan, ketika hayat dikandung badan seseorang kemungkinan melakukan perkara maksiat kerana lalai dan termakan pujukkan syaitan. Setelah kembali kerahmatullah, segala perlakuan itu terserah kepada kebijaksaan Allah SWT untuk menilai dan menghukum dengan balasan yang setimpal. Manusia tidak lagi berhak untuk mempersoalkan bidang kuasa milik mutlak Allah SWT.

Jika diteliti lagi, segala hubungkait antara simati dengan kehidupan dunia telah terhenti kecuali yang bersangkutan dengan 3 perkara iaitu sedekah jariah, anak saleh yang mendoakannya dan ilmu yang dimanfaatkan, sebagaimana dinyatakan oleh Nabi Muhammad SAW di dalam hadisnya.

Malahan sebagai menunaikan hak seorang muslim dengan muslim yang lain, hendaklah mendoakan akan kesejahteraan dan keselamatannya sama ada ketika hidup atau sesudah mati. Lihat sahaja dalam lafaz doa yang dibacakan seusai talqin dibacakan. “Selamat berpisah dan Selamat tinggal kamu disisi Allah Taala. Semoga Tuhan akan memberi sejahtera kepada kamu.Tuhan jua yang menetapkan hati kamu.Kami sekalian berdoa mudah-mudahan Allah Taala menjinakkan hati kamu yang liar, dan Allah menaruh belas kasihan kepada kamu yang berdagang seorang diri di dalam kubur ini. Mudah-mudahan Tuhan akan memberi keampunan dan memaafkan kesalahan kamu serta menerima segala amal kebajikan kamu.Ya Allah Ya Tuhan, kami merayu dan bermohon kepada Mu supaya tidak disiksa mayat ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW”.

Justeru itu, sesiapa yang terlibat menghina sesama manusia termasuk peribadi al-Marhum Sultan Iskandar al-Haj ibni al-Marhum Sultan Ismail, dinasihatkan bertaubat. Muhasabah diri sendiri dan fikirkan apa yang anda akan lakukan jika ada dikalangan saudara terdekat meninggal dunia lalu orang ramai menghina dan mengaibkannya di blog-blog dan laman sesawang Youtube.

Ingatlah firman Allah SWT yang bermaksud “Wahai orang yang beriman jauhilah kebanyakan daripada sangkaan (supaya kamu tidak mengikut sangkaan yang dilarang). Kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu adalah dosa. Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganalah setengah kamu mengumpat akan setengah yang lain. Sukakah seseorang daripada kamu memakan daging saudaranya yang telah mati?. (Jika demikian keadaan mengumpat ) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. Oleh itu patuhilah larangan-larangan yang tersebut dan bertakwalah kamu kepada Allah sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi amat mengasihani. (Surah al-Hujurat:12).

Akhirnya, tulisan ini bukan bertujuan untuk membodek atau menghina sesiapa tetapi hentikanlah sikap buruk suka mempersendakan sesama manusia yang merugikan agama, bangsa dan Negara. Daripada melakukan kerja-kerja yang tidak bermanfaat lebih mulia jika setiap hamba berusaha melipatkan gandakan amal kebajikan guna bertemu Allah SWT. Cerminlah diri sendiri sebelum memperkatakan keburukan orang lain, supaya terselamat hidup di dunia mahupun di hari akhirat.

No comments:

Post a Comment