Thursday, January 21, 2010

BERHENTI MEROKOK DENGAN DOA

Artikel ini telah disiarkan dalam ruangan rencana Akhbar Utusan Malaysia bertarikh 22Januari 2010.

ISU rokok kembali hangat diperkatakan oleh media massa. Entah dimana silapnya galakan berhenti merokok yang mengundang pelbagai penyakit, tidak dipedulikan oleh mereka. Walaupun berbagai insentif, kempen malah tekanan oleh pihak kerajaan melalui kenaikan cukai rokok saban tahun, komuniti perokok tegar menjalankan kegiatan mereka. Terbaharu pandangan oleh Datuk Haji Nooh bin Gadot, Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor, agar perokok menabung wang untuk menunaikan fardu haji patut direnung dalam-dalam, tatkala menghisap asap rokok masuk ke dalam kerongkong mereka.

Sehubungan dengan itu semua pihak diseru memainkan peranan semaksima mungkin untuk menjadikan ia sebagai suatu realiti dan tidak bermusim. Ia boleh dimulakan oleh golongan ulama dan cendikiawan Islam yang punya kedudukan tinggi disisi masyarakat melalui sesi ceramah dan kuliah-kuliah agama. Golongan ini disaran agar tidak hanya berceramah isu yang hebat-hebat sedangkan isu rokok pembunuh umat diabaikan dengan alasan isu lapuk dan ketinggalan zaman. Lebih malang lagi apabila terdapat daripada kalangan mereka yang merokok sehingga menimbulkan kekeliruan dikalangan khalayak ramai tentang hukum merokok menurut kacamata Islam.

Pendekatan ini dilihat seiring dengan fatwa berkenaan pengharaman rokok yang pernah dikeluarkan di Negeri Selangor pada 7hb. Disember 1995. Fatwa tersebut menyatakan bahawa rokok adalah haram, oleh yang demikian , adalah haram bagi mana-mana orang Islam menghisap apa -apa jenis rokok yang dihasilkan daripada tembakau yang digulung dengan kertas atau daun nipah atau selainnya.

Pengharaman serupa juga turut difatwakan oleh Kerajaan Negeri Kedah, Perlis, Sarawak dan Pulau Pinang. Malah berdasarkan fatwa yang diwartakan oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang pengharaman turut meliputi penjualan atau penglibatan sama ada secara langsung atau tidak dalam hal yang berkaitan dengan rokok. Tinggal lagi yang dimusykilkan ialah tiadanya penguatkuasaan ke atas pengharaman itu.

Walaupun terdapat percanggahan pendapat dikalangan ulama’ berkenaan isu ini namun satu hakikat yang boleh diterima semua, perbuatan merokok adalah suatu pembaziran yang ditegah agama bahkan dilabel sebagai kawan syaitan, sebagaimana dinyatakan oleh Allah SWT. dalam firmannya yang bermaksud “Sesungguhnya orang yang boros itu adalah saudara-saudara syaitan, sedang syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada tuhannya”. (Surah Al-Israa’ ayat 27)

Sementelah lagi dalam suasana peningkatan harga barangan pengguna yang dirasai kini, merokok menyebabkan peningkatan perbelanjaan individu, justeru berhenti merokok berupaya mengurangkan kos sara hidup yang semakin meningkat dan ia boleh pula digunakan untuk keperluan lain yang lebih bermanfaat.

Selain ulama para ibubapa juga perlu bertindak mengawasi perlakuan anak-anak agar tidak terjebak merokok diusia muda. Malah Ibubapa wajib menjadi contoh yang terbaik kepada anak-anak dengan tidak merokok. Perbuatan sesetengah ibubapa memberikan wang membeli rokok kepada anak juga boleh diumpamakan seperti membunuh anak sendiri.

Dibimbangi anak-anak yang merokok diusia remaja akan terdedah melakukan gejala tidak sihat terutama apabila ketiadaan wang untuk membeli rokok seperti mencuri, menjadi peragut dan sebagainya. Selain daripada itu tumpuan mereka terhadap pelajaran di bilik darjah juga kemungkinan akan terganggu disebabkan tidak dapat merokok untuk satu jangkamasa tertentu.

Pihak berkuasa tempatan juga perlu memainkan peranan yang lebih efisien dalam menguatkuasakan undang-undang merokok ditempat awam. Ini kerana merokok ditempat awam akan memudaratkan orang lain yang tidak merokok, apabila mereka dipaksa menerima implikasi buruk asap rokok yang mencemarkan udara sekitar. Perokok juga akan mengotorkan tempat tumpuan awam seperti perhentian bas dan tandas awam dengan habuk dan puntung rokok yang dibuang sesuka hati.

Oleh itu, golongan perokok dinasihat berusaha untuk menghentikan amalan buruk yang ditegah agama. Tidak ada baiknya jika bertegang leher menegakkan benang yang basah sedangkan akhirnya diri sendiri dan keluarga yang merana.

Tidak dinafikan berhenti merokok memang payah dan menyakitkan, apatah lagi setelah bertahun-tahun dibelenggu oleh perbuatan itu. Tetapi percayalah dimana ada kemahuan disitu ada jalan. Hospital kerajaan sebagai contoh ada membuka Klinik Berhenti Merokok bagi sesiapa yang berhasrat untuk berhenti merokok. Rawatan secara tradisional juga kemungkinan boleh membantu. Malah terdapat ramuan herba yang apabila diminum akan menyebabkan perokok tidak berselera untuk merokok lagi.

Bagi umat Islam pula tidak ada yang mustahil jika segala permasalahan diadukan kepada Allah SWT yang Maha Mengetahui. Berdoa, bermunajatlah kepada Allah SWT agar dikurniakan kekuatan untuk berhenti merokok. Pokok pangkalnya tepuk dada tanya iman. Pilihan terletak ditangan sendiri, kerana Allah SWT tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali jika dia sendiri yang berusaha mengubahnya.

Mungkin ada yang mendakwa setelah bertahun-tahun merokok mereka tidak menghidap sebarang penyakit berbahaya malah ada yang kelihatan awet muda dan jadi lebih sihat berbanding orang yang tidak merokok. Dakwaan ini mungkin benar untuk tempoh yang tertentu sahaja. Sedarlah satu ketika, padah menghisap rokok tetap akan mengena tak kira tua mahupun muda cuma masa yang menentukan segalanya.

Begitu pula mungkin ada yang mendabik dada mengatakan akhirnya semua manusia akan mati jadi jangan dikaitkan masalah rokok dengan punca kematian. Memang itu satu ketentuan ilahi yang tak dapat disangkal, tetapi biarlah mati dalam keadaan terhormat, dengan meninggalkan jasa dan sumbangan yang boleh dimanfaatkan untuk seluruh umat. Pepatah ada menyebutkan harimau mati meninggalkan belang , manusia mati meninggalkan nama.

Adalah diharapkan, dengan langkah Kementerian Kesihatan Malaysia mensyaratkan setiap kotak rokok wajib mempamerkan kesan buruk amalan merokok yang mengerikan mampu menimbulkan keinsafan dan menyedarkan komuniti perokok tentang bahaya rokok kepada diri, keluarga dan masyarakat.

No comments:

Post a Comment