Tuesday, May 26, 2009

MUSIM CUTI SEKOLAH PERLU DIISI DENGAN AKTIVITI BERMANFAAT

Sebahagian artikel ini telah disiarkan dalam Berita Harian Ruangan Surat & Email bertarikh 27hb Mei 2009

CUTI pertengahan tahun adalah masa yang ditunggu-tunggu oleh sebilangan besar komuniti pelajar mahupun guru. Setelah melalui berbagai-bagai proses pengajaran dan pembelajaran secara fomal di sekolah ataupun tak formal dikelas-kelas tuisyen, kesempatan cuti sekolah untuk merehatkan minda sejenak tentunya tidak akan dilepaskan.

Sehubungan dengan itu para ibubapa disaran menyediakan jadual aktiviti anak-anak, yang perlu diisi sepanjang 2 minggu cuti persekolahan yang bakal menjelang tiba. Kegagalan berbuat demikian akan mendedahkan anak-anak terlibat dengan berbagai-bagai gejala negatif yang merosakkan masa depan mereka.

Ditambah lagi dengan rasa bosan tinggal sendirian dirumah dikala ibubapa sibuk berkerja seharian akan menyebabkan anak-anak lebih gemar melepak dipusat-pusat membeli-belah, berjalan ke sana-sini tanpa arah tujuan dan tak kurang juga yang akan menyertai aktiviti samseng jalanan, ragut dan lain-lain yang merugikan.

Oleh itu, para ibubapa diseru mengambil peluang ini untuk memperuntukkan masa bercuti bersama keluarga dengan tujuan untuk memperatkan lagi hubungan ibubapa dan anak-anak yang kemungkinan sedikit terabai kerana faktor masa dan tumpuan terhadap kerjaya. Ingatlah bahawa anak-anak sentiasa dahagakan kasih sayang dan bimbingan ibubapa sebagaimana mereka juga dahagakan ilmu dan tunjuk ajar para guru.

Masa yang begitu berharga ini perlu dimanfaatkan dengan sebaik mungkin untuk para ibubapa menyelami dan memahami hati anak-anak terutamanya remaja yang sentiasa ghairah mencuba sesuatu yang baharu menerusi dorongan dan bimbingan ibubapa yang sememangnya bertanggungjawab memberi sepenuh pendidikan kepada mereka.

Mereka juga digalakkan membawa anak-anak ke masjid dan surau-surau, melakukan aktiviti salat berjamaah mahupun mendengar kuliah-kuliah agama yang disampaikan bagi memperolehi makanan rohani yang penting dan amat diperlukan oleh golongan remaja dalam menangani cabaran dunia remaja yang semakin kompleks dewasa ini. Peluang ini, jika dimanfaatkan dengana sempurna mampu mempereratkan lagi hubungan silaturrahim diantara sesama ahli kariah.

Kesempatan ini juga boleh diambil oleh para guru untuk bercuti dan berehat seketika bersama keluarga setelah berhempas pulas memberi pendidikan kepada anak bangsa. Sedia dimaklumi bahawa para guru juga mempunyai tanggungjawab sebagai suami, isteri, ibu mahupun ayah. Yang mana semua amanah itu perlu ditunaikan dengan bijaksana bagi mengelak dipersoalkan di hari kemudian. Jangan sampai pula jadi seperti kera di hutan disusukan anak dirumah mati kelaparan.

Perlu diingatkan juga kepada para pengusaha pusat-pusat peranginan mahupun peniaga-peniaga makanan dan minuman agar tidak menangguk di air yang keroh dengan menaikkan harga sesuka hati berikutan kebanjiran pelanggan sempena musim cuti sekolah ini. Sedarlah bahawa semua manusia punya amanah dan tanggungjawab masing-masing. Janganlah hanya disebabkan keuntungan dunia yang sementara nilai peri kemanusiaan dan akhlak yang mulia diketepikan.

Ingatlah bahawa manusia diciptakan Allah SWT dengan nafsu yang tidak pernah puas, sehingga jika mereka memiliki 2 buah bukit emas sekalipun nescaya akan menginginkan yang lain lagi. Sedarlah juga bahawa manusia dihiasi dengan sifat semulajadi cintakan dunia dan segala kemewahan yang sementara sedangkan segala yang disediakan Allah SWT kepada hambanya yang beriman dan beramal saleh berupa kenikmatan syurga kekal untuk selama-lamanya.

Allah SWT berfirman dalam Surah Ali Imran ayat 14 dan 15 yang bermaksud: “Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: Kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga). Katakanlah (wahai Muhammad): Mahukah supaya aku khabarkan kepada kamu akan yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang-orang yang bertakwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa Syurga, yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Disediakan juga (pasangan-pasangan) isteri-isteri yang suci bersih, serta (beroleh pula) keredaan dari Allah dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan hamba-hambaNya”.

Selain daripada itu jalanraya juga biasanya akan menyaksikan pertambahan kenderaan luar biasa terutama dimusim cuti persekolahan. Selaras dengan berbagai kempen kesedaran jalanraya yang dianjurkan oleh pihak kerajaan mahupun badan-badan sukarelawan semua pemandu diseru agar sentiasa berwaspada dan mematuhi segala peraturan jalanraya. Slogan Ingatlah Orang Yang Tersayang, perlu dilekatkan dalam minda setiap pemandu agar tiada kejadian tidak diingini berlaku.

Setiap Orang Islam juga digalakkan bertawakkal kepada Allah SWT dengan berusaha melakukan 2 rakaat solat sunat musafir, membaca doa sebelum bermusafir dan membaca doa ketika memandu kenderaan agar perjalanan sentiasa selamat dan terpelihara. Kalaupun terjadi musibah dan malapetaka setelah daripada itu, setiap insan wajib reda atas segala ketentuan Tuhan untuk mematangkan keimanan hamba-hambaNya yang diberi ujian.

Sebagai orang yang beriman cuti tidak bermakna boleh melakukan apa sahaja sebebas-bebasnya. Setiap manusia masih tertakluk kepada segala peraturan dan ketentuan ilahi. Segala kewajipan agama perlu dilaksanakan begitu pula segala larangannya wajib ditinggalkan. Ini kerana cuti yang hakiki hanya berlangsung apabila semua manusia direhatkan untuk selama-lamanya dalam alam barzakh sementara menanti hari perhitungan. Untuk itu setiap makhluk perlu selalu beringat sebelum tiba hari peringatan yang menakutkan.

No comments:

Post a Comment