Thursday, May 21, 2009

FORMULA ISLAM TANGANI PENULARAN VIRUS A(H1N1)

DUNIA hanya mampu menyaksikan penularan Virus A(H1N1) daripada Amerika Syarikat dengan kebimbangan dan kekhuatiran. Virus pembunuh itu kelihatan begitu mudah sekali melolosi segala tapisan teknologi perubatan termaju sehingga merebak ke negara lain di seluruh dunia. Dengan jumlah jangkitan terkini yang telah melepasi paras 11,000 orang diikuti dengan 85 jumlah kematian, tindakan drastik oleh negara terbabit sangat-sangat diharapkan.

Tindakan negara maju menangani wabak penyakit berjangkit ini yang kelihatan seperti melepaskan batok ditangga juga amat dikesali. Malah mereka seolah-olah sedang melancarkan serangan tentera ke seluruh dunia menggunakan senjata canggih Virus A(H1N1) yang belum ada penawarnya buat masa ini. Perbuatan mereka ini juga tidak selari dengan keperluan untuk saling memelihara keharmonian sejagat dengan melakukan langkah-langkah drastik mengelak penularan wabak agar tidak menjadi lebih serius.

Terkini, Filipina adalah negara terbaru di Asia yang dikesan menerima jangkitan selsema babi menerusi seorang kanak-kanak yang baru pulang daripada Amerika Syarikat bersama keluarganya.

Justeru, langkah melarang sesiapapun keluar dan masuk ke Amerika Syarikat dan negara-negara penyebar virus berkenaan sepatutnya dikuatkuasakan oleh WHO sebagai badan tertinggi dunia yang memantau penyebaran wabak tersebut.

Islam telah lama mempraktikkan formula pengasingan sementara penduduk sesuatu tempat yang dicemari dengan wabak penyakit berjangkit. Ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Jika kamu dengar berita suatu wabak taun berlaku di satu-satu tempat maka janganlah kamu memasuki tempat itu dan jika ia sedang berlaku di tempat kamu maka janganlah kamu keluar daripadanya." Hadis riwayat Bukhari)

Tegahan untuk meninggalkan negeri yang dijangkiti penyakit juga ditegaskan lagi oleh Nabi Muhammad SAW dalam sebuah hadisnya yang lain bermaksud "Seseorang hamba (Muslim) yang berada dalam satu-satu negeri terkena wabak taun maka hendaklah dia tetap diam di dalamnya, jangan sama sekali dia lari keluar daripadanya, bersabar dan mengharapkan ganjaran Tuhan dan dalam hatinya dia berkeyakinan bahawa dia tidak akan terkena sesuatu kecuali apa yang ditentukan Allah untuknya. Baginya ganjaran pahala sebagaimana pahala orang yang mati syahid." (Hadis riwayat Bukhari)

Hadis ini juga mengandungi pegertian betapa manusia perlu memahami konsep qadar dan qadar dengan sebenar-benarnya. Ia juga menolak tanggapan salah sesetengah orang yang menganggap tinggal di kawasan wabak penyakit berjangkit merupakan perbuatan menjerumuskan diri ke lembah kehancuran yang dilarang syariat.

Perlu difahami bahawa, larangan ini bertujuan mengelakkan situasi menjadi bertambah buruk, sehingga ramai orang yang dijangkiti penyakit dan memusnahkan kelangsungan hidup manusia yang akhirnya menjadikan tujuan asal penciptaan manusia untuk memakmurkan mukabumi tidak akan terlaksana.

Dicatatkan bahawa, Saidina Umar al-Khattab pernah menolak untuk pergi ke Syam semasa wabak taun menular di sana. Lalu ada seseorang berkata kepadanya: Adakah tuan hendak lari daripada takdir Tuhan? lalu di jawap oleh Saidina Umar, Kita lari daripada takdir Tuhan kepada takdir Tuhan( yang lain).

Oleh itu tindakan pencegahan yang lebih drastik diharapkan daripada negara-negara terlibat agar ia tidak menjadi igauan ngeri buat seluruh penduduk bumi yang cintakan keharmonian dan kesejahteraan.

Umat Islam juga diseru untuk memperbanyak membaca doa bagi mengelak musibah penyakit yang sedang melanda ketika ini. Antaranya doa yang boleh dibaca ialah seperti berikut ;
Aku membenteng diri dengan nama Tuhan yang mempunyai kekuatan dan kemuliaan, aku berpegang teguh kepada Tuhan yang menguasai alam nyata dan alam ghaib, aku bertawakkal kepada Tuhan yang hidup dan tidak mati selama-lamanya. Semoga apalah kiranya engkau hindarkan kami Ya Allah dari bala bencana dan wabak penyakit. Sesungguhnya engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

No comments:

Post a Comment