Monday, May 18, 2009

KELEBIHAN SALAT SUNAT DHUHA

Sebahagian artikel ini diterbitkan diruangan rencana Utusan Malaysia pada 22hb. Mei 2009

DALAM era kelembapan ekonomi ketika ini, berbagai cara dilakukan untuk mendapatkan wang. Ada yang menambah pendapatan dengan berniaga secara kecil-kecilan dan tak kurang juga yang membabitkan diri dengan perkara negatif yang merugikan seperti terlibat dengan skim cepat kaya, rasuah, pecah amanah dan lain-lain

Sebagai seorang muslim yang yakin dan percaya bahawa segala sesuatu adalah milik mutlak Allah SWT, Dia berkuasa untuk memberi rezeki kepada sesiapa yang disukai dan mengambil daripada sesiapa yang dikehendaki, mengapa tidak setiap orang Islam disamping berusaha membanting tulang, memerah keringat, berikhtiyar juga dengan bermunajat, berdoa dan berharap kepada kurniaan rezeki ilahi yang melimpah-ruah. Mengapa tidak segala keluhan berupa sering tak cukup duit, budget lari, hutang bertimbun dan lain diadukan kepada Allah SWT. yang Maha Agung.

Satu antara kaedah yang mudah dilakukan ialah dengan mengerjakan salat sunat Dhuha. Hanya dengan salat 2 rakaat setelah matahari naik kadar segalah iaitu kira-kira tiga puluh minit setelah terbit matahari setiap individu Muslim yang mengamalkannya berpotensi memperoleh kurnia Allah SWT berupa rezeki yang mencukupi dan tanpa disangka-sangka.

Cara melaksanakannya juga tak susah, seperti biasa seseorang wajib berwuduk kemudian solat 2 rakaat dengan niat “ Sahaja aku salat sunat dhuha 2 rakaat kerana Allah Taala”. Pada rakaat pertama selepas membaca Surah al-Fatihah bolehlah dibaca Surah al-Kafirun, kemudian pada rakaat kedua selepas al-Fatihah dibaca pula Surah al-Ikhlas atau yang lebih panjang dibaca Surah al-Syams pada rakaat pertama dan Surah al-Dhuha pada rakaat kedua.

Setelah selesai salat disunatkan pula berdoa dengan doa memohon kurniaan rezeki ilahi yang bererti “Ya Allah, Sesungguhnya waktu Dhuha ini adalah waktu Dhuhamu, Keindahan ini adalah keindahanMu, Kecantikan ini adalah kecantikanMu, Kekuatan ini adalah KekuatanMu, Kekuasaan ini adalah kekuasaanMu, Pemeliharaan ini adalah pemeliharaanMu, Ya Allah jika rezekiku dilangit turunkanlah ia, jika rezekiku di bumi keluarkan ia, jika di dalam laut maka timbulkan ia, jika sukar maka permudahkanlah ia, jika sedikit perbanyakkanlah ia, jika banyak maka berkatilah ia, jika daripada yang haram maka sucikanlah ia, dengan berkat waktu DhuhaMu, KeindahanMu, KecantikanMu, KekuatanMu, KekuasaanMu dan PemeliharaanMu. Ya Allah Kurniakanlah daku apa yang Engkau anugerahkan kepada hambaMu yang salih lagi beriman.

Berpandukan kepada amalan salat seperti ini, yang dilaksanakan dengan seikhlas hati berserta doa yang dipanjatkan ke hadrat ilahi, tidak mustahil masalah kesempitan wang dan kekurangan perbelanjaan akan dapat diringankan dengan rasa tawakkal dan berserah diri mengharap pertolongan hanya kepada Allah SWT.

Ingatlah bagaimana kuatpun seseorang berkerja mencari wang, sehingga kadang-kadang tak peduli halal dan haram, tinggal solat dan tanggungjawab terabai, jika Allah SWT tidak berkenan mengurniakan rezeki maka segala usaha akan menjadi sirna. Malah yang lebih menakutkan jika azab dan hukuman pula yang kunjung tiba, akibat melakukan pekerjaan yang dilarang syariat.

Justeru setiap muslim disaran berjinak-jinak dengan amalan mudah ini kerana selain rezeki bertambah, banyak lagi kelebihan disediakan Allah SWT bagi mereka yang benar-benar percaya kepada kepada janji Allah SWT.

Antaranya diberikan keampunan dosa sebagaimana dinyatakan oleh Nabi Muhammad SAW dalam sebuah hadis yang bererti “ Barangsiapa yang sentiasa melaksanakan 2 rakaat Dhuha, diampunkan dosa-dosanya walaupun sebanyak buih dilautan”.

Pada hadis yang lain pula Nabi Muhammad SAW bersabda yang ertinya “ Berpagi-pagi atas tiap-tiap segala sendi daripada seseorang kamu berkehendak sedekah. Maka tiap-tiap tasbih adalah sedekah. Tiap-tiap tahmid adalah sedekah. Tiap-tiap takbir adalah sedekah. Begitu juga menyeru kepada yang makruf adalah sedekah. Mencegah perbuatan yang mungkar adalah sedekah. Dan memadai daripada yang demikian itu dua rakaat salat sunat Dhuha”.

Begitulah hebatnya salat, walau bagaimanapun bukan calang-calang orang yang bersedia, berkorban masa untuk melaksanakannya. Ramai yang lebih rela memperuntukkan sejumlah waktu bersembang di waktu pagi sambil menghirup kopi panas diwarung-warung daripada melakukan salat yang tak lebih sepuluh minit lamanya.

Perlu diketahui memang dengan hanya bersalat yang pipih tak akan datang melayang dan yang bulat tak akan datang bergolek. Seakan mustahil jika bongkah-bongkah emas berguguran jatuh ke bumi hanya dengan salat sunat 2 rakaat, tetapi sekurang-kurangnya setiap hamba telah melaksanakan apa yang wajib dengan berpegang kepada prinsip tauhid rububiyah Allah SWT Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang Berkuasa memberi kepada sesiapa yang diperkenankan.

Selain daripada itu amalan kebajikan yang dilaksanakan menerusi salat merupakan bukti betapa setiap individu muslim diperintah untuk selalu bersyukur atas segala nikmat pemberian ilahi. Sedikit atau banyak pemberian itu bukan isu utama malah Allah SWT telah menjanjikan pula tambahan nikmat kepada insan yang tahu bersyukur sebagaimana firmannya yang bermaksud “Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras”. (Surah Ibrahim ayat 7)

No comments:

Post a Comment