Thursday, May 14, 2009

APRESIASI BUAT INSAN BERGELAR GURU

UNGKAPAN guru seperti lilin, membakar diri untuk kejayaan anak bangsa sering kali didengar terutama menjelang sambutan Hari Guru yang disambut pada 16 Mei setiap tahun. Tak ramai yang mengerti dan memahami realiti sebenar tugas guru yang bermula sejak awal pagi hingga larut malam. Malah tanggungjawab mereka bukan sahaja terhad mengajar di sekolah malah menjadi kebiasaan untuk para guru meneruskan kerja-kerja sekolah di rumah disamping tugas dan tanggungjawab rumahtangga yang wajib dipikul jika dalam masa yang sama guru juga bergelar suami dan isteri.

Atas pengorbanan yang sebegitu rupa tak hairan jika terdapat banyak hadis-hadis riwayat Nabi Muhammad SAW yang memperihalkan keistimewaan menjadi guru sekaligus menyangkal tanggapan segelintir masyarakat bahawa profesion perguruan merupakan kerjaya pilihan terakhir setelah habis ikhtiar mencari kerja-kerja berprofil tinggi dan bergaji besar.

Antaranya sebuah hadis riwayat daripada Nabi Muhammad SAW yang bermaksud “Barangsiapa yang mengajak kepada petunjuk (hidayah) maka dianugerahkan baginya pahala seperti pahala-pahala orang yang mengikutinya dan tidak berkurangan walau sedikitpun. (Hadis riwayat Muslim). Hadis ini menunjukkan betapa golongan guru begitu dihargai oleh agama atas jasa mengeluarkan manusia daripada kegelapan kejahilan kepada cahaya petunjuk ilahi.

Hadis ini juga bersesuaian dengan riwayat Nabi Muhammad SAW yang lain bermaksud “ Apabila mati anak Adam, maka terputuslah segala amalannya kecuali 3 perkara, sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak saleh yang mendoakannya. (Hadis riwayat Muslim)
Selain daripada itu Saidina Ali juga pernah bersajak memuji para guru yang secara umumnya dikategorikan sebagai ahli ilmu, dengan kata-katanya yang berbunyi;

Tiadalah kebanggaan selain bagi ahli ilmu, mereka memberi petunjuk kepada orang yang meminta ditunjukkan.
Nilai manusia adalah dengan kebaikan yang dilakukan olehnya, dan orang-orang jahil adalah musuh ahli ilmu
Menanglah kamu dengan ilmu, hiduplah lama. Walaupun Orang lain mati, ahli ilmu akan terus hidup


Begitulah hebatnya guru sehingga sudah pencenpun masih dipanggil cikgu tidak seperti profesion-profesion yang lain. Jasa mereka dikenang sepanjang zaman berikutan ramainya murid yang telah dididik dan diasuh hinggakan berjaya menjadi manusia terbilang. Lebih daripada itu ganjaran yang dikurniakan Allah SWT kepada guru tetap mengalir seramai murid yang diasuh walau roh telah bercerai daripada badan.

Oleh kerana kedudukan guru yang begitu tinggi disisi agama diharap guru tidak sesekali menjatuhkan kehormatan dan maruah dengan melakukan tindakan-tindakan negatif yang merosakkan imej guru di mata masyarkat, seperti mencabul kehormatan murid dan lain-lain perlakuan sumbang. Mereka wajib menjadi contoh yang terbaik kepada murid dan masyarkat secara umumnya.

Dalam era siber, dunia tanpa sempadan hari ini, guru juga diingatkan agar tidak hanya asyik melakukan tugasan mengajar sahaja. Seharusnya guru juga turut menyumbang kepada pembentukan modal insan cemerlang secara kolektif yang bermula daripada sekolah. Aktiviti rutin pengajaran dan pembelajaran perlu ditambah dengan penerapan nilai-nilai murni dikalangan pelajar.

Tindakan segelintir guru membiarkan pelajar melakukan apa sahaja seperti tidur dan bermain dam walaupun ketika guru sedang mengajar adalah tindakan yang tidak sesuai dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang menyarankan guru memperkembangkan potensi murid secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.

Kesan daripada tindakan guru tidak menegur perilaku buruk pelajar, sedikit sebanyak merebak dan berjangkit ke luar sekolah sehingga menjadi antara penyebab golongan pelajar terlibat dengan bohsia, bohjan, mat rempit, seks bebas dan lain-lain yang majoriti pelakunya adalah remaja yang masih bersekolah.

Tidak dinafikan dalam zaman serba canggih dan moden ini, para guru juga berhadapan dengan tribulasi dan ujian dalam menyampaikan ilmu kepada masyarakat. Laporan guru dipukul, ditendang oleh murid, kenderaan guru dirosakkan adalah bukti betapa tugas guru semakin mencabar dan menguji keimanan. Namun adalah diharapkan para guru tidak akan pernah putus asa dan menyesal dengan kerjaya yang telah dipilih, kerana di alam akhirat ada bekalan nikmat yang tidak terhingga disediakan Allah SWT sebagai balasan memperkenalkan manusia kepada pencipta agung yang Maha Tinggi ilmunya lagi Maha Mengetahui.

Sayugianya sempena Hari Guru, seluruh masyarakat bangkit mengenang jasa dan pengorbanan guru yang telah mendidik mereka dengan pelbagai limu pengetahuan seperti kata pepatah supaya tahu akan pedas lada, supaya tahu akan manis garam. Ingatlah bahawa segala jasa guru tidak akan dapat dibayar dengan wang berjuta ringgit. Malah gurupun tidak pernah minta balasan segala ilmu yang pernah dicurahkan. Namun yang lebih diharapkan agar ilmu yang diperolehi dapat dimanfaatkan untuk kebahagiaan hidup bersama dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment