Sunday, March 15, 2009

TRAVELOG EGYPT HARI KE-2

Hari ini 5hb.Mac 2009, awal-awal lagi kami bangkit dari tidur, solat subuh & bersiap untuk ke Alexandaria,kira-kira 280km daripada Kaherah.Bandar ini sangat terkenal dikalangan orang Arab & pelancong asing, kerana letaknya ditepi pantai Meditreanean. Selain daripada itu disini juga terdapat makam Imam al-Busiri, pengarang qasidah burdah,Makam Nabi Daniel dan Hidir serta makam cicit Rasulullah SAW. Jam 7.30 pagi kami bertolak ke Alexandaria dan tiba disana lebih kurang jam 10.30 pagi. Dalam perjalanan kelihatan pemandangan sekitar padang pasir yang turut dilitupi ladang kurma,pisang,anggur dan zaitun.

Ini pula kunter kutipan tol. Bayaran tol hanya dikenakan sekali sahaja mengikut jauh tempat yang dituju. Untuk itu kami hanya perlu membayar LE 4 sahaja. Menariknya lagi semua yang bertugas disini adalah lelaki.

Tempat terawal yang kami kunjungi sebuah kota lama yang telah diperbaharui semula dipinggir pantai. Menurut ceritanya kota ini digunakan untuk bertahan daripada serangan musuh yang datang dari arah laut.

Sambil merayap-rayap sempat juga snap gambar rombongan budak-budak sekolah yang kebetulan berada dikawasan itu. Memang diaorang suka bergambar. Tu yang posing maut tu.

Setelah itu kami berkunjung pula ke kawasan makam Imam al-Busiriy pengarang qasidah burdah yang terkenal. Diceritakan bagaimana beliau pernah ditimpa sakit lalu berniat jika sembuh daripada penyakit itu beliau akan mengarang bait-bait qasidah yang memuji Nabi SAW. Semasa saya menuntut dulu, kami biasa mengalunkan qasidah ini dibawah pimpinan guru kami al-marhum al-Habib al-ustaz Muhsin bin Umar al-Attas yang telah meninggal dunia beberapa tahun lalu. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas ruhnya & ditempat dikalangan hambanya yang saleh lagi diterima amalnya.

Ini pula makam cicit kepada Rasulullah SAW dan makam anak murid kepada pengasas tarikat al-Syaziliyah.

Menariknya dikawasan ini terdapat 3 buah masjid yang saling berdekatan antara satu sama lain. Kami sempat solat Jumaat disalah satu daripada masjid tersebut. Khatibnya seorang syeikh lulusan Uni. al-Azhar yang berkhutbah memperingati hari kelahiran Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW yang disambut meriah disini.

Selesai solat suasana sekitar masjid riuh rendah dengan sorakan peniaga yang ingin melariskan jualan mereka. Ada yg menjual kasut, stokin, air minuman, pakaian dan lain-lain. Suasananya tak ubah macam zaman dulu-dulu,mengingatkan saya akan hebatnya fungsi masjid, antara yang pertama dibina Nabi Muhammad SAW seawal berhijrah ke Madinah.

Dalam kelam-kabut tu sempat juga kami posing dengan bilal masjid yang buta. Saya juga tak ketinggalan menghulurkan sedikit sumbangan kepada beliau, kerana gembiranya saya dicium sambil memuji-muji orang Malaysia.

Setelah itu kami beredar pula untuk makan tengahari. Cadangan awal nak try makan seafood tapi terpaksa dibatalkan kerana harganya yang tak sanggup kami bayar. Bayangkan harga semua jenis ikan LE 80 sekilo, manakala harga sekilo udang LE 120. Hai tok Arab kalau nak sembelihpun berpada-padalah. Mentang-mentang kami ni pelancong. Agaknya begitulah luahan pelancong asing yg datang ke negara kita apabila mereka juga turut disembelih. Nasib...nasib, masa study kat Mesir dulu rasanya taklah semahal ni. Zaman dah berubah dunia dah maju..Tu 12 tahun dulu mana sama.

Akhirnya setelah penat mencari tempat makan kami singgah disebuah kompleks membeli-belah. Disitu kami berjumpa dengan sebuah restoran makanan segera. Servicenya lebih kurang macam KFC namanya Mo'min. Mungkin kalau betul-betul kita nak boikot KFC, kita kena sediakan alternatif seperti ini,sebab yang banyak makan kat situ orang kita juga. Menariknya lagi kat sebelah dia ada gerai minuman ala starbuck..tu yang best tu. saya sempat juga order teh yang dicampur pudina,minuman kegemaran orang Arab. harganya secawan LE.4

Selesai makan kami bergerak pula melawat kawasan peninggalan Rome Theatre dan menziarahi makam Nabi Danial dan Nabi Hidir AS. Sempat juga posing kat tanda jalan sempena nama Nabi Danial AS.

Jalan-jalan terjumpa kereta Waja, bangga juga apabila kereta buatan kita sampai ke Mesir. Mungkin sedikit sebanyak dapat merubah tanggapan sebahagian kecil orang Arab yg masih duduk bawah tempurung mengatakan kita ni masih lagi tinggal diatas pokok.

Inilah makam Nabi Danial AS yang terletak dibawah binaan masjid. Sedikit mencacatkan apabila kami seolah-olah memijaknya ketika turun ke bawah, kerana makamnya betul-betul dibawah tangga.


Di bawah ini pula adalah makam Nabi Hidir AS. Ada pendapat mengatakan baginda belum wafat. Wallahu'alam

Setelah itu kamipun bertolak pulang, dalam perjalanan singgah isi minyak..satu yang menarik untuk dikongsi bersama ialah orang Arab sangat gemar mengaji & menjaga solat. Lihatlah dimana-manapun mereka solat.

Kami juga sempat singgah di tempat saya belajar dulu Damanhur namanya juga dikenali oleh orang Arab sebagai Buhairah. Memang banyak perubahan disana sini. Kami singgah disebuah masjid untuk solat jamak maghrib & Isyak kemudian meneruskan perjalanan.



Kira-kira jam 10 mlm. kami selamat tiba di Kaherah. Sebelum pulang ke rumah kami singgah menjenguk Kompleks Kediaman Pelajar Malaysia yang baru di Hayyu al-Ashir. Esok saya & Dr. Ahmad akan membentangkan kertaskerja kami di Rumah Selangor di hadapan mahasiswa & mahawasiswi Maaysia yg menuntut di Uni. al-Azhar. Ikuti program itu dalam posting yang seterusnya.

No comments:

Post a Comment