Tuesday, March 17, 2009

TRAVELOG EGYPT HARI Ke-3


Hari ini masuk hari ke-3 kami berada dibumi anbia’, hari ini juga hari yang bersejarah buat saya kerana akan membentangkan kertaskerja di Kaherah Mesir. Majlis perasmian seminar bertempat di Malaysia Hall Abbasiyah. Sambil tu sempat juga tangkap gambar di Malaysia Hall Abbasiyyah.

Prof Dr. Atiyyah daripada Sekolah Pengajian Perniagaan Universiti al-Azhar menyampaikan syarahan berkenaan Sekolah Pengajian Perniagaan di Uni.al-Azhar. Disamping itu beliau turut mempromosikan 2 hasil kajian terbarunya yang telah diterbitkan iaitu cIjaz al-Quran fi al-Mirath dan cIjaz al-Quran fi tahrim al-Riba’ . Setelah itu ucaptama disampaikan pula oleh Prof.Dr. Rashidah daripada UiTM Malaysia. Bangga juga sebab warga UiTM diberi penghargaan untuk menyampaikan ucaptama walaupun menggantikan speaker yg tak hadir. Bukan calang-calang orang yang dipilih.

Selesai majlis perasmian kami beredar ke Hussien dengan menaiki teksi kerana parallel session hanya akan bermula selepas maghrib, jam 6.00 ptg.waktu kaherah. Ketika itu seluruh kota Kaherah dilitupi debu akibat ribut pasir yang sedang melanda. Angin sejuk pula bertiup agak kencang. Tetapi kami tetap meneruskan perjalanan dengan teksi. Sampai di Hussien kami merayau-rayau di toko-toko buku yang banyak terdapat di belakang Uni. al-Azhar. Harganya sangat berpatutan jika nak dibandingkan dengan buku-buku yang dijual di Malaysia. Saya sempat membeli beberapa buah buku sahaja, bimbang kena extra luggage masa pulang nanti. Dalam perjalanan pulang ke rumah singgah di restoran makanan segera yg terkenal dikalangan pelajar Malaysia Restoran Ba Bye namanya.Ha inilah yang kami makan.

Setelah maghrib, sesi pembentanganpun bermula. Dr. Ahmad diberi penghormatan untuk memulakan pembentangan berkenaan zakat, manakala saya pula pembentang yang ke-3 berkaitan wakaf. Jam 9.30 mlm. Sesi pembentangan selesai.


Antara pelajar-pelajar Malaysia yang turut serta dalam sesi pembentangan di Rumah Selangor.

Selesai pembentangan kami dijemput pula oleh Pegawai Kebajikan Pelajar Selangor di Mesir untuk menjamu selera dirumahnya di aras bawah. Menunya nasi mandi dengan daging kambing panggang. Berselera gak makan malam tu.

No comments:

Post a Comment