Tuesday, March 17, 2009

TRAVELOG EGYPT HARI KE-4


Hari ini hari terakhir kami berada di bumi Mesir, kalau 1st day kami ziarah makam ulama & wali-wali, hari terakhir kami bercadang ke pyramid di Giza. Begitulah cantiknya Mesir ni. Disinilah tempat para anbia’ di sinilah juga tempat firaun dan pengikutnya seperti Qarun dan lain-lain. Pendek kata kat Mesir ni nak jadi baik boleh nak jadi jahatpun boleh. Orang kata kalau tak pergi Pyramid dan tak tengok sungai Nil tak sampai Mesir namanya. Walaupun malam nanti kami akan bertolak pulang ke Malaysia sekitar jam 3.30 pagi.


Bayaran masuk ke pyramid untuk pelancong asing LE. 60 seorang. Orang Mesir cuma LE.2 sahaja. Itulah kehebatan Negara Mesir, kalaulah bukan kerana Allah SWT pelihara segala kesan peninggalan Firaun tentu Mesir tak terkenal seperti hari ini.

Sebelum masuk kenderaan kami diperiksa rapi oleh pegawai Polis untuk mengelakkan kejadian tidak diingini di kawasan tumpuan pelancong. Lihatlah betapa banyaknya bas pelancong dikawasan itu yang datang tak putus-putus daripada mula dibuka hingga ke petang. Kalau tak dikawal betul-betul melingkup ekonomi mereka. Disini saya uploadkan banyak gambar-gambar semasa kami disana untuk tatapan semua.


Nak masuk kubur Firaunpun kena bayar, LE 100.Tu yang tak jadi nak masuk, ambil gambar je dengan penunggu gua. Lagipun dulu masa study kat sini saya dah beberapa kali meninjau keadaan di dalamnya.

Gambar dengan unta lagi baik. Sebab ada daripada kalangan nenek moyang unta yang terdahulu pernah berkhidmat menjadi tunggangan kepada Nabi SAW.

Lihatlah betapa hebat & cantiknya ciptaan Allah SWT, walaupun atas kerja keras Firaun & rakyat Mesir yang dipaksa mengikut perintahnya. Allah SWT kekalkan peninggalan Firaun agar manusia dapat mengambil pelajaran daripada peristiwa yg berlaku. Allah SWT nak tunjukkan kepada sekelian manusia akan keagungan serta kekuasaannya kepada seluruh makhluk.

Ini pula gambar tempat kapal pengangkut batu untuk membina pyramid dijumpai. Untuk pengetahuan batu-batu besar untuk membangun pyramid di bawah daripada Aswan letaknya hampir 300km daripada tempat pyramid di bina. Bayangkan susah-payahnya batu-batu besar seperti ini dibawa oleh buruh paksa Firaun sejauh itu.


Dalam sibuk-sibuk tu sempat juga ambil gambar rombongan budak-budak sekolah yang turut serta melawat sejarah negara mereka. Yang pastinya mereka tak perlu bayar apa-apa, percuma.

Ini pula gambar sungai Nil yang diambil ketika kami merempuh kesesakan lalulintas dalam perjalanan pulang daripada Giza. Dengan jumlah penduduk Bandaraya Kaherah mencecah 23 juta orang Traffic jam adalah perkara biasa

Malam sebelum kami pulang Ustaz Hanif Pegawai Kebajikan pelajar Johor di Mesir meminta saya & Dr. Ahmad menyampaikan ceramah sempena memperingati Hari Kelahiran Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW di Rumah Johor. Ramai juga pelajar-pelajar Johor yang hadir. Saya terpaksa duduk ketika berceramah kerana sakit kedua-dua lutut mungkin akibat terlalu banyak berjalan.

Inilah wajah-wajah ulama pewaris anbia, pelajar Johor di Mesir yang diharapkan kepulangan mereka ke tanahair nanti akan dapat menjalankan tugas amr makruf nahi mungkar. Didoakan agar mereka akan berjaya menempuh segala ujian dan cabaran berada diperantauan.


Jam 12 mlm. Kamipun bergerak ke Airport. Setelah segala urusan check-in & boarding selesai kami berehat sementara menunggu masuk flight. Jam 3.30 pagi pesawat Egyptairpun berlepas meninggalkan Bumi Mesir dengan segala kenangan terindah. Lepas ni berangan pula nak ke negara orang putih, tengok suasana kat sana. Dengarnya Dr. Ahmad nak present paper kat Spanyol tahun depan. Saya memang berangan nak ke sana..Tapi tak taulah bila dapat pergi.

No comments:

Post a Comment