Wednesday, March 11, 2009

TRAVELOG EGYPT 2009

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat ilahi kerana buat PERTAMA kalinya saya dijemput untuk membentang kertaskerja di The First International Conference On Arab-Malaysian Business & Entreprenuership,anjuran Universiti Utara Malaysia di Kaherah Mesir. Saya, Dr. Ahmad & isteri Pn Safiah memulakan pengembaraan kami ke bumi bertuah itu pada jam 2.30 petang 4hb Mac 09, dengan menaiki Pesawat Darat Naza Ria yang diterbangkan khas oleh pilot berpengalaman En. Nasir. Dalam perjalanan singgah di R&R Air Keroh, Melaka untuk solat Asar & isi perut. Hampir jam 7 malam kami selamat tiba di KLIA.

Kali PERTAMA menjejakkan kaki di KLIA, saya terpegun mengenangkan jasa Tun Dr. Mahathir mantan PM Malaysia walaupun pernah dikritik kerana berbelanja besar untuk memperkenalkan Malaysia di mata dunia.Saya pun sempat posing sebelum check in dimulakan jam 8.00 mlm.

Pihak penganjur UUM ada menyediakan pakej ke Mesir termasuk tiket, penginapan, makanan & lawatan tetapi atas cadangan Dr. Ahmad kami bertiga mengembara sendiri & tidak terikat dengan jadual yg telah diatur oleh penganjur. Oleh itu kami antara yg PERTAMA check in, sedangkan yg lain masih berlegar-legar disekitar kaunter.

Bahkan saya & pn Safiah sempat mengecas handphone sebelum kami bergerak untuk solat jamak Maghrib & Isyak,makan mlm di Burger King seterusnya boarding. Jam 9.30 mlm. pesawat Egyptair yang kami naiki berlepas ke Mesir melalui Mumbai, tempat tinggal Datuk Shah Rukh Khan & selebriti Bollywood yg terkenal. Lebih kurang 4.30 jam kemudian pesawat Egyptair mendarat di Mumbai (transit 1 jam).Pemandangan disekitar airport Mumbai dipenuhi rumah-rumah setinggan yang didiami penduduk miskin India yang nampaknya sedikit mencacatkan kemasyhuran artis Bollywood yang terkenal seluruh dunia.

Dipendekkan cerita kira jam 5.30 pagi waktu Cairo, 11.30pg waktu Malaysia, pesawat kami selamat mendarat di Cairo International Airport. Setelah selesai urusan di imigresen, walaupun terdapat sedikit kelewatan kerana saya dirujuk ke pegawai atasan, kamipun terus mengambil bagasi & solat subuh diperkarangan airport.

Diluar ust. firdaus pelajar Johor di Mesir telah menunggu kami begitu juga Ust. Wafi (Nephew Dr. Ahmad)& pemandu F1 kami Ust Firdaus dari Pahang.Daripada airport kami terus di bawa rumah wakaf Johor yang baru, tempat penginapan kami selama 5 hari disana. Ustaz Ahmad Hanif Bin Naim,( Bekas Kadi Daerah Muar ) selaku Pegawai Kebajikan pelajar Johor di Mesir menjemput kami untuk bersarapan pagi di rumahnya. Setelah bersarapan kami bersiap untuk memulakan perjalanan melawat sekitar Kaherah, walaupun agak penat tetapi terpaksa juga berjalan sebab masa yang ada cukup terhad.

Tempat pertama yang kami kunjungi ialah Maqam al-Imam Muhammad bin Idris al-Shafie, Imam pengasas kepada mazhab Shafie yg menjadi ikutan mazhab majoriti penduduk Asia Tenggara. Gambar kubah masjid tempat beliau dimaqamkan berbentuk perahu seakan menggambarkan keseriusan dan kesungguhan beliau mencari ilmu sehingga akhirnya wafat di Mesir.Berhampiran makam beliau dikatakan terdapat bekas tapak kaki Rasulullah SAW yang mulia.

Ini pula Maqam Syaikhul Islam Zakaria al-Ansariy, antara sarjana Islam yang terkenal suatu ketika dahulu

Ini pula maqam guru Imam al-Shafie, Waqi' yang terkenal dengan nasihat yang berbunyi; Aku mengadu kepada guruku Waqi' akan lemahnya hafazanku lalu beliau menyuruh aku meninggalkan maksiat kerana ilmu itu cahaya ilahi dan cahaya Allah tidak akan diberikan kepada orang yang suka berbuat maksiat.

Selain daripada pada hari pertama kami juga sempat ke Masjid Qalah Kota Salahuddin al-Ayubi binaannya sama seperti masjid biru di Turkey, Masjid 4 mazhab, Masjid Saidina Hussien, tempat dimana kepala Saidina Hussien disemadikan setelah dipenggal dalam pertempuran berdarah di Karbala. Tak ketinggalan Masjid al-Azhar & Masjid Amru bin Al-As

Masjid Amru al-As adalah masjid pertama dibina di Mesir setelah dibuka oleh sahabat Nabi SAW yang bernama Amru al-As. Pada setiap bulan Ramadan masjid ini dipenuhi ratusan ribu warga Kaherah untuk solat terawih, terutama pada malam 27 Ramadan dengan alunan suara Syeikh Muhamad Jibrail Qari Mesir yang terkenal. Orang Arab akan beramai-ramai memenuhi masjid tersebut kerana menurut satu pendapat malam itu adalah malam LailatulQdar. Semasa saya disana saya juga sempat menikmati suasana yang sungguh menyeronokkan itu. Kami ke sana seawal solat asar, jika lambat terpaksa solat dijalanraya kerana tiada ruang kosong sangking ramainya manusia pada malam itu.

Ini pula ialah Maqam Saidina Hussien, cucunda kesayangan Nabi Muhammad SAW.

Acara yang terhebat pada hari itu ialah makan. Lihatlah makanan kami yang kesemuanya bernilai 190 LE (wang Mesir) termasuk 2 ekor merpati panggang makanan kegemaran Dr. Saya cuma makan roti & kacang pool, sebab rindu dengan makanan Arab.

Selain daripada itu sempat juga dalam kepenatan menjengah pasar Khan al-Khalili yang terkenal dikalangan pelancong asing. Pasar itu baru sahaja dibom minggu lalu, tak hairan kalau disana sini kelihatan anggota polis mengawal kawasan tersebut. Agaknya bilangan anggota polis sama banyak dengan orangramai yang berada disitu. Maklum pelancongan sumber pendapatan utama negara Mesir selain Terusan Suez. Jadual hari pertama kami tamat menjelang jam 8 malam apabila semua kepenatan sehari suntuk berjalan dan tidur. Esoknya kami akan bergerak pula ke Iskandariah jauhnya lebih kurang 280 km daripada Kaherah. Ikuti perjalanan kami dalam posting selanjutnya.