Monday, February 13, 2012

BERSATU MENCEGAH KEMUNGKARAN

Artikel ini telah disiarkan dalam Akhbar Berita Harian Ruangan Agama bertarikh 14 Feb 2012 dengan tajuk "Jaga Tepi Kain Orang" Cegah maksiat berleluasa.

STATISTIK tangkapan khalwat yang mencecah angka 2,473 orang di Negeri Johor seperti yang dilaporkan oleh akhbar baru-baru ini memberi isyarat betapa gejala tidak bermoral semakin berleluasa di sana sini. Segelintir muda-mudi Islam kini tidak lagi berasa segan silu berpelukan dan berciuman di tempat awam walaupun diperhatikan oleh orang ramai. Kewujudan hotel-hotel murah yang berkemungkinan menjadi pusat untuk golongan ini melampiaskan nafsu juga tumbuh bak cendawan selepas hujan.

Malahan golongan ini seakan bebas melakukan kegiatan haram di hotel tertentu tanpa halangan terutama dihujung minggu dan hari cuti umum. Akibatnya statisk kelahiran anak tak sah taraf juga turut bertambah dari tahun ke tahun kesan daripada persetubuhan haram yang dilakukan. Lebih memburukkan keadaan jika terdapat pasangan yang tidak bertanggungjawab lalu tergamak pula membuang bayi yang tidak berdosa.

Justeru siapa yang patut dipersalahkan dalam hal. Pengusaha hotel sudah pasti berlepas tangan kerana mereka berorentasikan perniagaan dan berharap kepada keuntungan yang lumayan. Kalangan penguatkuasa agama juga telah melaksanakan tugasan mereka berkerja siang dan malam walaupun dengan bilangan anggota yang terhad bagi mencegah aktiviti maksiat dan bersekedudukan.

Jawapannya tepuk dada tanya iman. Usah seronok menuding jari menyalahkan itu dan ini, sedangkan jika dilihat daripada aspek amalan beragama dan pergaulan seharian ramai yang berpotensi kecundang dikalahkan oleh tuntutan hawa nafsu sendiri. Pergaulan bebas tanpa ikatan pernikahan yang sah, berdua-duaan ke sana dan ke mari cukup membuktikan betapa diri sendiri yang patut dipersalahkan.

Sehubungan dengan itu setiap individu Muslim perlu bertanggungjawab terhadap segala kelakuan mereka sama ada baik mahupun buruk. Begitu pula di hari kemudian setiap jiwa secara peribadi akan dipersoalkan dan diberi hukuman setimpal terhadap apa yang telah mereka kerjakan semasa di dunia yang fana ini. Benar seperti kata pepatah siapa yang makan cili dialah yang kepedasan.

Baginda Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud; “Janganlah seorang lelaki dan seorang wanita berdua-duaan bersama melainkan jika ditemani oleh mahramnya.” (Riwayat Imam al-Bukhariy) Dalam sebuah riwayat yang lain pula dinyatakan “Janganlah seorang lelaki dan seorang wanita berdua-duaan bersama kerana Syaitan akan hadir sebagai orang ketiga.” (Riwayat Imam Ahmad dalam Musnadnya)

Oleh itu menjadi kewajipan setiap individu Muslim untuk membenteng diri dengan perisai akidah dan membatasi pergaulan terutama dengan pasangan yang bukan mahram. Syariat Islam juga tidak melarang secara total pergaulan antara lelaki dan wanita asalkan mengikut lunas-lunas yang ditetapkan.

Masyarakat setempat juga seharusnya memainkan peranan dalam usaha menegakkan amar makruf dan nahi mungkar. Setidak-tidaknya mereka perlu menjadi mata dan telinga kepada pihak berkuasa dengan melaporkan segala kejadian yang tidak bermoral yang berlaku di kawasan kejiranan mereka. Perlu difahami ia bukan isu menjaga tepi kain orang ataupun menyibukkan diri dengan kegiatan peribadi seseorang.

Lebih daripada itu ia merupakan kewajipan setiap individu Muslim untuk mencegah kemungkaran sama ada dengan tangan yakni kuasa yang dimiliki ataupun dengan lidah dan hati sepertimana maksud hadis Nabi Muhammad SAW. Malah jika Allah SWT murka dan menurunkan musibah atas kesalahan segelinitr umat manusia ia bersifat melata dan mengena kepada semua tidak kira yang berdosa mahupun yang beramal saleh.

Demi membendung jenayah khalwat dan penzinaan daripada terus menjadi barah yang membusuk kepada masyarakat Islam, dicadangkan agar pihak berkuasa meletakkan poster-poster supaya menjauhi zina dan keburukannya di semua hotel bagi menimbulkan keinsafan terutama kepada umat Islam. Hukuman akibat kesalahan khalwat dan persetubuhan haram mengikut enakmen kesalahan syariah yang telah diwartakan disetiap negeri juga boleh ditampal di lobi hotel sebagai peringatan untuk semua pengunjung.

Selain daripada itu isu-isu kemasyarakatan dan hukuman akibat dosa zina dan khalwat boleh juga dijadikan topik utama dalam ceramah-ceramah maulud Nabi Muhammad SAW yang sedang semarak di adakan terutama sekali di Negeri Johor dewasa ini.

Peranan oleh ibubapa juga tidak boleh diketepikan. Walaupun kemungkinan anak-anak telah dewasa dan bekerja boleh sahaja mereka menziarahi rumah sewa mereka bagi mengetahui di mana dan dengan siapa mereka tinggal. Begitu pula sesekali ibubapa hendaklah menziarahi anak-anak yang sedang melanjutkan pelajaran di pusat-pusat pengajian tinggi bagi memupuk hubungan kekeluargaan sekaligus mengelak terjebak melakukan perbuatan mungkar.

Ataupun sebaiknya selalulah berhubung dengan mereka agar mereka merasa selalu diperhatikan walaupun ketika berjauhan. Ini kerana Ibubapa masih bertanggungjawab terhadap anak-anak dan akan dipersoalkan terhadap segala tingkah laku mereka selagi mereka belum berumahtangga. Insya Allah apabila semua pihak bersatu dan memainkan peranannya bagi membenteras kemungkaran berbagai gejala sosial dan moral yang berlaku kepada masyarakat Islam berjaya dibendung suatu hari nanti.

1 comment:

  1. sebab itulah perempuan dan lelaki yang bukan mahram x leh duk berdua-duaan dan satu lagi perempuan harus menutup aurat bukan dengan memakai pakaian yang tidak sedap mata memandang kerana ini boleh menggoda hawa nafsu si lelaki dan si lelaki juga harus menjaga pandangan dan menahan hawa nafsu mereka.....semua orang x kira tua muda laki dan perempuan harus meapunyai iman yang kuat

    ReplyDelete