Wednesday, August 18, 2010

Realisasikan semangat kebersamaan Ramadan

Sekolah Ramadan telah mula memasuki fasa yang kedua. Keghairahan segelintir umat Islam yang bersesak-sesak memenuhi masjid dan surau-surau di awal Ramadan sudah mula berkurangan. Di satu sudut yang lain kelihatan umat Islam berpusu-pusu ke tapak Bazar Ramadan bagi mencari juadah berbuka sekaligus memberi laba yang lumayan kepada komuniti peniaga.

Apapun ganjaran pengampunan dosa yang disediakan oleh Allah SWT di bahagian kedua daripada Ramadan ini tidak sewajarnya dipersiakan. Ironinya sebagai manusia biasa kita sering terdedah kepada melakukan gejala dosa dan maksiat yang terlarang. Maka peluang diampunkan dosa terbuka luas bagi sesiapa yang menyedari hakikat tersebut disamping terus melakukan pelbagai bentuk ketaatan yang dapat menghapuskan dosa.

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud “Bertakwalah kepada Allah SWT walau di mana sahaja, ikutilah kejahatan dengan melakukan kebaikan nescaya ia (kebaikan) dapat menghapuskannya dan berinteraksilah sesama manusia dengan akhlak yang mulia”.Hadis riwayat Imam Ahmad)

Apatah lagi jika segala amalan kebajikan itu dilakukan secara berjamaah. Malah secara praktikalnya itulah antara intipati yang tersirat disebalik daripada pensyariatan berpuasa di mulia ini. Lihat sahaja ketika berbuka puasa ramai yang berusaha sedaya upaya untuk dapat bersama keluarga walau dalam kesibukan menjalankan aktiviti harian. Keseronokan itu semakin bertambah jika dapat bersama kedua ibubapa dan adik-beradik berkumpul dan berbuka dikampung halaman masing-masing.

Dalam konteks pelaksanaan ibadat pula suruhan supaya salat Isyak secara berjamaah sebelum melakukan solat tarawih juga menggambarkan betapa Islam sangat menitikberatkan amal jamai’e dalam kehidupan seharian bagi memperkasa kekuatan ummah sejagat. Perkara ini dapat direnungkan dalam firman-Nya yang bermaksud “Kekuasaan Allah SWT berada di tangan mereka” (Surah al-Fath:10), yakni dengan pengawasan Allah SWT kepada mereka. Malah terdapat dikalangan ahli tafsir yang mentakwilkan ayat tersebut kepada maksud pahala yang diberikan oleh Allah SWT melampaui kebaikan yang dilakukan oleh manusia.

Sehubungan dengan itu nilai kebersamaan dan kesatuan itu sewajarnya direalisasikan dalam mengatur dan memelihara hubungan sesama umat Islam. Jika tidak seluruh umat pasti menanggung derita yang tidak berkesudahan. Perkembangan terbaharu di tanahair misalnya menunjukkan ada pihak yang sanggup mengenepikan parti dalam usaha memperjuangkan nasib bangsa sendiri, malangnya umat Islam agak ketinggalan sehingga kini masih meraba-raba mencari formula terbaik untuk menyatupadukan umat Islam Melayu ditanahairnya sendiri.

Ambillah iktibar daripada persengketaan berpanjangan antara Pergerakan al-Fatah dan Hamas di Palestin dalam memperjuangkan kemerdekaan negara daripada kependudukan haram Yahudi. Ternyata sehingga kini belum nampak tanda-tanda perdamaian dan kesatuan antara mereka sehingga rakyat yang tidak berdosa menjadi mangsa malah penempatan haram Yahudi terus dibina yang akhirnya mungkin menyebabkan negara Islam Palestin hilang daripada lakaran peta dunia.

Seluruh masyarakat juga diseru bersatu dan bersama menangani jenayah buang bayi yang kelihatan menjadi musuh nombor satu negara yang perlu diperangi habis-habisan. Ini kerana berbagai kempen kesedaran belum cukup menyedarkan mereka. Berbakul-bakul kata nista dihamburkan kepada manusia keji ini juga tak ubah seperti puisi indah yang didendangkan kepada mereka. Justeru langkah kerajaan memperketatkan undang-undang sehingga ketahap hukuman gantung mandatori diharap berjaya menginsafkan mana-mana makhluk Tuhan yang bercadang untuk membuang bayi yang bakal dilahirkan.

Lebih elok lagi jika segala punca-punca kepada berleluasanya perbuatan zina yang terkutuk dapat dikenalpasti lalu apa sahaja jalan yang menjurus kepadanya boleh dijauhi dan dihindari oleh semua peringkat masyarakat. Penulis juga mencadangkan agar istilah anak haram atau anak luar nikah diperkenalkan semula dalam usaha menyedarkan masyarakat bahawa perbuatan tersebut diharamkan oleh syariat.

Firman Allah SWT yang bermaksud “Dan janganlah kamu bunuh anak kamu kerana takutkan kemiskinan kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar. Dan janganlah kamu menghampiri zina sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)”.(Surah al-Isra’:31-32).

Jika larangan membunuh anak merupakan satu dosa besar walaupun merasa khuatir tidak dapat membesarkan mereka kerana belenggu kemiskinan apatah lagi jika pembunuhan bayi dilakukan atas alasan menutup malu dosa zina yang sengaja dilakukan . Malah jika direnung kepada ayat tersebut semacam ada signifikasi yang erat antara zina dan pembunuhan yang keduanya merupakan dosa besar.

Jauh di negara Pakistan yang merupakan negara yang mempunyai penduduk beragama Islam ke-2 teramai di dunia selepas Indonesia sedang menderita musibah banjir besar ujian Tuhan. Berdasarkan laporan akhbar Utusan Malaysia bertarikh 19 Ogos 2010 sejumlah 1600 orang terkorban dalam banjir tersebut. Begitu juga rumah-rumah dan banyak harta benda rosak tak ubah seperti detik hitam tsunami Acheh 2004 yang lalu berulang kembali. Namun sehingga kini belum didengar lagi kempen kutipan derma besar-besaran bagi membantu saudara Islam di Pakistan sama ada melalui NGO mahupun media massa tempatan. Kemungkinan misi kemanusiaan ke Pakistan seperti Life Line For Pakistan boleh digerakkan bagi mengutip derma daripada rakyat Malaysia bagi membantu sesama insan yang ditimpa musibah.

Sehubungan dengan itu umat Islam diseru bersama bersatu mengharungi segala cabaran ummah yang mendatang. Sebarang perselisihan dan ketidaksefahaman yang timbul perlu diselesaikan segera bagi mengelak implikasi yang lebih buruk menimpa. Bak kata pepatah bersatu kita teguh bercerai kita roboh. Hayatilah semangat kebersamaan Ramadan demi mempastikan survival umat Islam akan terus gemilang di tanah tumpah darahnya sendiri.

No comments:

Post a Comment