Thursday, May 13, 2010

IBU, GURU DAN POLIS ADALAH PENDIDIK MASYARAKAT

PERANAN ibu sebagai pendidik, pengasuh dan pembentuk peribadi anak semasa di rumah sudah diketahui umum. Jasa dan pengorbanannya yang tidak berbelah bahagi dalam membesarkan anak-anak seawal dalam kandungan hingga ke akhir hayat juga tidak dipertikaikan. Bak kata pepatah selagi hayat dikandung badan, ibu pasti akan berusaha dengan susah payah untuk mencukupkan segala keperluan yang dipinta.

Ramai yang berkata seorang ibu sanggup memelihara berapa ramaipun anak yang dilahirkan ke dunia tetapi belum tentu anak yang ramai sanggup untuk menjaga walau seorang ibu disaat uzur dan hampir meninggalkan dunia. Malah perbuatan segelintir anak yang hidup mewah tetapi melupakan pengorbanan dan jasa ibu dengan meminggirkannya ataupun membiarkannya hidup merempat dan melarat adalah jauh menyimpang daripada ajaran Islam.

Islam melarang sama sekali perbuatan mendurhaka kepada ibubapa walau dengan apa cara sekalipun. Kedudukan ibu terutamanya telah diangkat pada tingkatan yang mulia sehingga berkata ah’ sahajapun sudah dianggap berdosa. Malah jika diperhalusi Allah SWT sendiri telah mengajar hamba-hambaNya tatacara berbakti kepada ibubapa dengan mendoakan akan kesejahteraan dan rahmat baginya. Perkara ini dinyatakan oleh Allah SWT dalam firmannya yang bermaksud;

“Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ah" dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil”. (Surah al-Isra:23-24)

Peranan guru sebagai pendidik di sekolah juga sudah difahami. Dengan sesi persekolahan biasa yang secara relatif memakan masa 6 hingga 7 jam sehari, ditambah lagi pembelajaran di sekolah agama dan tuisyen di sebelah malam, guru memainkan peranan yang signifikan kepada pembinaan sahsiah dan peribadi murid-murid. Malah dengan perkembangan semasa di mana berlakunya gejala ponteng sekolah, pergaduhan dan lain-lain menampakkan tanggungjawab yang dipikul oleh para guru semakin besar dan sukar untuk digalas.

Ini kerana di sekolah guru adalah ibu dan bapa kepada para pelajar. Dibahunya terletak amanah untuk memberi pendidikan disamping berusaha membentuk sahsiah dan peribadi murid-murid menerusi penerapan nilai-nilai murni dalam sesi pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan.

Para guru juga dipertanggungjawab untuk merealisasikan Falsafah Pendidikan Negara bagi mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis daripada segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Ditambah lagi dengan usaha untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.

Sehubungan dengan itu masyarakat diseru memandang tinggi kerjaya seorang guru dengan tidak mudah menuding jari menyalahkan sekolah dan guru-guru apabila sesuatu perkara berlaku. Sedarlah guru juga manusia biasa seperti ayah dan ibu yang kadang-kadang hilang kesabaran ketika mendidik anak-anak. Walaupun demikian para guru diharap tidak bertindak diluar batasan profesionalisme seorang guru ketika menjalankan tugas mengajar.

Segenap lapisan masyarakat juga diseru supaya sentiasa mengingat jasa dan pengorbanan guru yang pernah memperkenalkan mereka A, B dan C juga Alif, Ba’ dan Ta’. Tanpa guru sesiapapun tidak akan dikenali, tanpa guru tiada apapun daripada kemewahan, pangkat dan kedudukan yang dinikmati hari ini boleh dibanggakan sama sekali. Adalah menjadi tanggungjawab murid mendoakan kesejahteraan guru dan mendoakanya walaupun setelah meninggal dunia. Ibubapa dan guru juga diseru untuk mempersiapkan diri dengan pelbagai kaedah pendidikan terkini bagi mendidik generasi masa kini selari dengan perkembangan pesat ICT dan cabaran globalisasi.

Anggota polis juga seperti ibu dan guru yang berperanan untuk mendidik masyarakat supaya sentiasa mematuhi undang-undang dan peraturan negara. Dengan peningkatan kadar jenayah yang membimbangkan, tugas menjaga keharmonian setempat tidak patut dibebankan dipundak mereka sahaja. Semua pihak perlu menggalas tugas berat ini dengan menjadi mata dan telinga melaporkan setiap perkara yang mencurigakan yang berlaku di kawasan kejiranan mereka.

Jangan hanya mudah mengkritik daripada berusaha mencari jalan menyelesaikan masalah yang berlaku. Kejadian orang awam yang terkena tembakan polis tempohari hendaklah dijadikan sempadan bagi mengelak institusi kepolisian terus menjadi bahan cemuhan dan ejekan berpanjangan. Biarlah pihak yang dipertanggungjawabkan menjalankan siasatan dengan telus bagi menentukan kebenaran. Elakkan juga daripada terus berpolimik sehingga menggangu tugas dan amanah masing-masing.

Walau apapun, masyarakat disaran tidak mudah lupa kepada segala jasa dan pengorbanan anggota polis menggadai nyawa siang dan malam demi menjaga keamanan negara. Tanpa pemantauan dan rondaan yang dilakukan sesiapapun pasti tak lena dibuai mimpi dan berasa selamat untuk bergerak ke sana ke mari siang ataupun malam.

Seharipun sudah cukup membuatkan negara porak peranda jika anggota polis cawangan trafik sebagai contohnya melancarkan mogok untuk tidak membantu mengawal lalulintas terutama diwaktu puncak pergi dan balik daripada bekerja. Cuba renungkan bagaimana mereka terpaksa menghidu asap kenderaan yang merbahaya setiap hari, berpanas dan berhujan hanya semata-mata untuk melancarkan perjalanan trafik.

Dan dalam masa yang sama berapa ramaikah daripada orang awam yang melambaikan tangan tanda berterima kasih kepada anggota trafik yang bertugas, atau sebaliknya maki hamun yang dihamburkan kerana disaman atas kesalahan lalu lintas yang dilakukan sendiri.

No comments:

Post a Comment