Monday, June 15, 2009

HUKUM JADI MAK NYAH

ALLAH SWT menjadikan manusia berlainan jantina dan berpasang-pasangan dengan tujuan dan maksud tersendiri, iaitu untuk saling kenal-mengenali antara satu sama lain. Ia dijelaskan oleh Allah SWT dalam firmannya yang bermaksud “Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)”. (Surah al-Hujurat,ayat 13).

Selain daripada itu penciptaan manusia daripada kalangan lelaki dan wanita juga bertujuan untuk mengembang-biakkan generasi keturunan manusia agar terus berkekalan hingga ke Hari Kiamat, sebagaimana dinyatakan oleh Nabi Muhamad SAW dalam maksud sebuah hadisnya yang menggalakkan umatnya berkahwin dan memperbanyakkan zuriat kerana baginda SAW berbangga dengan bilangan umatnya yang ramai di Hari Akhirat kelak.

Sehubungan dengan itu tindakan nekad segelintir lelaki lembut memakan pil perancang keluarga seperti yang dilaporkan akhbar baru-baru ini, dengan cita-cita untuk menjadi wanita adalah suatu perbuatan yang melanggar ketentuan agama dan tidak bersesuaian dengan etika nilai budaya ketimuran.

Tidak keterlaluan jika dikatakan golongan ini telah bertindak melampaui takdir ketentuan tuhan yang telah menjadikan mereka daripada jenis lelaki dan wanita yang punya tugas dan tanggungjawab tertentu. Allah SWT berfirman yang ertinya “Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir yang telah ditentukan”. (Surah al-Qamar, ayat 49).

Apatah lagi jika proses penukaran jantina itu melibatkan pembedahan dan pembuangan alat kelamin. Menurut al-Syeikh Walid bin Rashid al-Su’aidan, pembedahan menukar jantina melibatkan perubahan ciptaan Allah, mensia-siakan kejadiannya, mengikut hawa nafsu dan memenuhi tuntutan syaitan. Malahan doktor yang melakukan pembedahan seumpama ini dikira berdosa, kerana membuang zakar dan dua testis lelaki dengan tujuan untuk menukar jantina lelaki menjadi wanita begitu juga membuang buah dada dan saluran peranakan untuk menukar jantina wanita menjadi lelaki.

Mereka yang terlibat dengan perbuatan ini sebenarnya telah dipengaruhi oleh syaitan sehingga terdorong untuk mengikut nafsu dan angan-angan kosong sahaja. Firman Allah SWT dalam Surah al-Nisa’ ayat 119 yang bermaksud “Dan demi sesungguhnya, aku akan menyesatkan mereka (dari kebenaran) dan demi sesungguhnya aku akan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong dan demi sesungguhnya aku akan menyuruh mereka (mencacatkan binatang-binatang ternak), lalu mereka membelah telinga binatang-binatang itu dan aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah dan (ingatlah) sesiapa yang mengambil Syaitan menjadi pemimpin yang ditaati selain dari Allah, maka sesungguhnya rugilah dia dengan kerugian yang terang nyata”.

Malahan perbuatan mereka juga mendedahkan diri kepada risiko kerosakan anggota badan sehingga boleh lumpuh dan menyebabkan kehilangan nyawa. Sudah semestinya amalan buruk sebegini dilarang agama kerana manusia ditegah daripada mendedahkan diri kepada jurang kebinasaan yang merosakkan.

Selain daripada itu terdapat banyak hadis yang diriwayatkan daripada Rasulullah SAW yang menegah manusia daripada mengubah ciptaan tuhan. Misalnya sebuah hadis riwayat Abdullah ibn Mas’ud RA. katanya “ Aku mendengar Rasulullah SAW melaknat wanita yang mencabut bulu keningnya dan yang mengikir giginya untuk kelihatan cantik, yang mengubah ciptaan Allah SWT. Lalu bagaimana pula perbuatan seseorang yang memakan ubat dengan tujuan untuk menukar suara daripada garau menjadi lembut, memakan hormon untuk membentuk fizikal seperti wanita dan lain-lain yang lebih berat daripada sekadar mencukur bulu kening.

Menurut Ibnu Abbas RA., Rasulullah SAW juga direkodkan pernah melaknat lelaki yang menyerupai kaum wanita dan wanita yang menyerupai kaum lelaki. (Riwayat Imam al-Bukhari).

Perbuatan keji ini juga akan menimbulkan kecelaruan hukum syarak yang semuanya saling berkait antara satu sama lain.Ini kerana walaupun seseorang telah menukar jantina status jantinanya masih kekal disisi syarak walaupun secara fizikal telah berubah. Lalu adakah wajib ke atasnya memakai tudung bagi menutup aurat jika telah menjadi seperti wanita, bolehkah dia berkahwin, menjadi wali dalam pernikahan. Bagaimana pula dengan hukum berkaitan wuduk, adakah batal jika bersentuhan dengan orang yang berbeza jantina?. Ditakdirkan, jika mereka bertaubat berhenti daripada menjadi Mak Nyah adakah wajib untuk mereka mengembalikan semula kejantanan dan keperawanan mereka.

Sehubungan dengan itu golongan yang berangan-angan untuk menukar jantina dinasihatkan berfikir seribu kali sebelum melakukan tindakan yang akan menyebabkan mereka merana seumur hidup. Syukurilah peluang hidup yang sementara dengan membuat kebajikan sebanyak-banyaknya agar beroleh rahmat dan keampunan daripadaNya.

Ingatlah bahawa syaitan sentiasa berjuang untuk memperdayakan manusia yang lemah iman dan menabur pelbagai janji-janji manis yang tak berkesudahan. Allah SWT berfirman yang maksudnya “Syaitan sentiasa menjanjikan mereka (dengan janji-janji indah) serta memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong dan apa yang dijanjikan oleh Syaitan itu tidak lain hanyalah tipu daya semata-mata. Mereka itu, tempat akhirnya ialah Neraka Jahanam dan mereka pula tidak akan dapat melarikan diri daripadanya”. (Surah al-Nisa’, ayat 120-121)

Mereka yang terlibat dalam bidang seni juga diingatkan agar tidak hanya berusaha meraih populariti dengan menerbitkan karya-karya songsang yang jauh terpesong daripada landasan agama. Begitu juga pelakon yang melakon watak pondan walaupun dengan apa tujuan sekalipun dinasihat agar bertaubat kerana perbuatan itu termasuk dosa besar dan diharamkan.

Ini kerana direkodkan bahawa Rasulullah SAW pernah mengutuk, melaknat lelaki yang mengenakan atau memakai pakaian perempuan dan perempuan yang mengenakan atau memakai pakaian lelaki. (Hadis riwayat Imam Abu Daud, Ahmad, al-Nasaiy dan al-Hakimiy)

Justeru redha dan akur atas segala ketetapan ilahi adalah jalan bahagia menuju kejayaan yang harus diusahakan oleh setiap insan yang mendambakan cinta agung, cinta sejati. Ini kerana dengan rahmat dan kasih-sayangNya manusia dikurniakan akal untuk berfikir sewaras-warasnya sehingga boleh membuat pertimbangan sebelum melakukan sesuatu perkara.

6 comments:

  1. SYukran,sya telah mndapat maklumat,tq

    ReplyDelete
  2. Setiap orang pasti inginkan cinta agung,cinta sejati bersama orang yang dikasihi...tapi,macammana insan seperti kami ingin menikahi para wanita...sedangkan kami tidak mampu untuk menjalankan tanggungjawab sebagai seorang lelaki..bukankah itu namanya menzalimi seorang wanita dan perkahwinan yang menzalimi seorang wanita itu haram....

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas komen saudara. Sebagai orang Islam kita wajib beriman bahawa Allah SWT telah menentukan kejadian manusia sama ada lelaki & perempuan dengan tujuan dan tanggungjawab sendiri. Apabila melanggar ketentuan itu bermakna kita telah terlebih dahulu menzalimi diri kita sendiri. Tepuk dada tanya iman. Jika ingin bertaubat pasti ada jalan yang ditemui. Dicadangkan saudara berjumpa pakar kaunseling untuk lebih mengenali diri disamping mendekatkan diri kepada Allah, bertaubat dan memohon pertolongan-Nya. Cuba bergaul dengan masyarakat sebagai lelaki sejati, elakkan berperwatakan seperti wanita kerana memberi kesan kpd peribadi. Cuba terima hakikat bahawa anda adalah lelaki yang diciptakan lebih tinggi daripada wanita.

    ReplyDelete
  4. apekah hukum kepada mereka yg menggalakkan golongan lelaki ini menukar jantina, atau org yg rapat dgn mereka tetapi tidak menasihati mereka supaya bertaubat?

    ReplyDelete
  5. Apakah hukum seorang mak nyah yang melakukan haji dan umrah dengan mengenakan telekung sebagai pakaian ihram dan bukannya dua keping kain putih yg tak berjahit, adakah sah haji dan umrahnya?

    ReplyDelete
  6. 1. Islam melarang perbuatan lelaki menyerupai wanita dan wanita menyerupai lelaki. Sesiapa yang terlibat eloklah mula bertaubat, semoga diampunkan oleh Allah SWT.

    2. Pada asasnya maknyah dihukumkan sebagai lelaki sehingga tertakluk segala hukum-hakam lelaki dalam soal yg berkaitan dengan agama.

    3. Menurut saya jika memenuhi segala rukun dan syarat, sah haji. Adapun jika bersabit hukum memakai pakaian berjahit bg lelaki ia termasuk pantang larang ketika ihram, jika dilanggar kena dam.

    Namun yang dikira berdosa adalah perbuatan menyerupai wanita. Apapun eloklah bertaubat dan kembali menjadi lelaki sejati hingga tidak menimbulkan kecelaruan hukum seperti ini. Wallahualam..




    ReplyDelete