Monday, May 4, 2009

PENDIDIKAN TUHAN MELALUI KHINZIR

Dunia kini dikejutkan dengan penyakit selsema babi yang telah menular dengan meluas ke Amerika Syarikat Eropah dan Amerika Latin. Wabak penyakit yang berpunca daripada babi ini telah menimbulkan kebimbangan baru diseluruh dunia, walaupun sebenarnya ia bukan virus baru yang mengancam nyawa manusia.

Fakta sejarah menyatakan pada tahun 1918, selepas perang dunia pertama dunia pernah dilanda dengan wabak Spanish Flu, bawaan babi sehingga mengorbankan hampir 100 juta nyawa diseluruh dunia. Amerika Syarikat juga pernah mengalami masalah yang sama apabila turut diserang oleh virus ini pada tahun 1976, sehingga kerajaan terpaksa berbelanja sejumlah USD 135 juta bagi program vaksinasi untuk mengelak ia daripada terus merebak.

Negara kita juga tidak terkecuali berikutan tersebarnya virus nipah dan Japanese Encephalitis pada tahun 1999 menyebabkan 105 kematian manusia dan sebanyak sejuta babi telah dimusnahkan. Oleh kerana itu tidak hairan jika YB Menteri Pertanian dan Asas Tani awal-awal lagi mengingatkan 797 penternak babi di Malaysia agar mengambil langkah berjaga-jaga bagi mengelak sejarah lama berdarah kembali.

Kini penyakit bawaan babi kembali menyerang dunia. Selsema babi atau Virus H1N1 yang dibawa oleh binatang ini merebak kepada manusia dan menyebabkan mangsanya menghidap selsema, lemah badan, sukar bernafas lalu mati. Ia pertama kali dikesan di Mexico sehingga ada yang menggelarnya sebagai Mexican Flu, walau pun ada cakap-cakap mengatakan ia berpunca daripada negara China.

Situasi yang berlaku, mengajak umat Islam untuk kembali menghayati kitab suci al-Quran yang sarat dengan pelbagai pelajaran dan pengajaran untuk kebaikan manusia. Sementelah lagi tak ramai yang mengetahui, di dalam al-Quran terdapat lima ayat yang secara langsung membicarakan tentang babi sama ada daripada aspek pemakanan mahupun kaitan dengan perilaku manusia.

Walaupun babi atau khinzir merupakan binatang kotor dan menjijikan tetapi dirakamkan namanya dalam al-Quran yang suci lagi mulia tidak lain menunjukkan bahawa terdapat rahsia yang tersurat dan tersirat yang tidak difahami oleh manusia.

Sebagai contohnya dalam Surah al-Maidah ayat 3 Allah SWT menyatakan hukum berkaitan binatang yang haram dimakan satu daripadanya adalah khinzir. Allah SWT berfirman “Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih) dan darah (yang keluar mengalir) dan daging babi (termasuk semuanya) dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi dan yang mati ditanduk dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya) dan yang disembelih atas nama berhala dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. (Surah al-Maidah:3)

Namun larangan ini bukanlah larangan mutlak kerana terdapat pula ayat Allah SWT yang lain menerangkan keharusan memakan makanan yang diharamkan demi untuk menjaga kelangsungan hidup manusia, terutama ketika darurat. Umat Islam dibenar makan sekadar untuk mengelakkan kehilangan nyawa. Ini dinyatakan oleh Allah SWT dalam firmannya yang bermaksud “Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang dia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah dia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. (surah al-Maidah:3)

Jika ditinjau dari sudut fekah pula babi dan anjing atau yang lahir daripadanya dikategori sebagai najis mughalazah atau najis berat. Sesiapa yang menyentuh binatang ini dikehendaki menyamak dengan membasuh tujuh kali basuhan satu daripadanya dengan air bercampur tanah. Ini kerana babi dihukumkan najis sama seperti anjing sehingga tidak sah salat kecuali dengan bersuci melalui kaedah yang telah ditetapkan.

Nabi SAW bersabda yang ertinya “ Sucikanlah bekas kamu yang dijilat anjing dengan tujuh kali basuhan satu daripadanya dengan air bercampur tanah”. Sekalipun hadis ini secara langsung menyatakan berkenaan hukum jilatan anjing, hukum yang sama juga terpakai kepada khinzir kerana khinzir juga najis mughlazah.

Dari aspek kesihatan pula ilmu perubatan moden menyatakan daging babi mengandungi cacing pita yang sangat berbahaya kepada kesihatan dan tak mati walau dimasak pada suhu tinggi. Dagingnya pula sangat keras dan sukar dihadam oleh perut, sehingga ia boleh menggangu sistem pencernaan manusia. Badannya pula dipenuhi dengan virus berbahaya yangmenjadi punca penyakit seperti Japanese Encephalities, virus West Nite Encephalities, rescular stomatis, penyakit kuku dan mulut serta radang paru-paru.

Maha benar Allah SWT lagi Maha Mengetahui yang telah melarang manusia memakan babi kerana ia boleh mengancam nyawa manusia. Malahan dalam sepotong ayat yang lain dengan jelas Allah SWT memerintahkan manusia agar hanya memakan makanan yang baik-baik lagi berkhasiat. Firman Allah SWT yang bermaksud “ Hai Rasul, makanlah daripada makanan yang baik-baik dan kerjakanlah amal salih. (Surah al-Mukminun:52).

Terdapat pula dikalangan ulama yang mengaitkan babi dengan perlakuan buruk manusia sehingga dilaknat oleh Allah lalu bersifat kebinatangan seperti babi dan monyet. Ini berikutan terdapat ayat dalam Surah al-Maidah yang bermaksud “Katakanlah: Mahukah, aku khabarkan kepada kamu tentang yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripada yang demikian itu? Ialah orang-orang yang dilaknat oleh Allah dan dimurkaiNya dan orang-orang yang dijadikan di antara mereka sebagai kera dan babi dan penyembah Taghut. Mereka inilah yang lebih buruk kedudukannya dan yang lebih sesat dari jalan yang betul”.

Berdasarkan ayat ini mungkin boleh dikatakan perbuatan membuang bayi dan membunuhnya hidup-hidup diadaptasi daripada perlakuan ganas khinizir yang telah berjangkit kepada manusia sehingga boleh sahaja mengamuk dan memakan anaknya hidup-hidup. Akibat dosa dan kesesatan yang teleh membelenggu diri mereka.

Begitulah satu daripada bentuk pendidikan Allah SWT kepada manusia melalui binatang yang jijik lagi kotor. Walau bagaimanapun sebagai hamba Allah SWT manusia perlu akur dan menerima hakikat bahawa khinzir juga adalah makhluk Allah SWT yang sama-sama menempati alam ini dengan hikmah dan rahsia tersendiri. Binatang ini juga perlu diberi hak untuk hidup dan berkeliaran di habitatnya tanpa sebarang gangguan, seperti mana makhluk-makhluk lain yang diciptakan oleh Allah SWT.

1 comment:

  1. penyakit ni semakin menular...
    kalo umat Islam x reti nak menilai gak x taula
    nak cakap ape....

    ReplyDelete