Wednesday, July 18, 2012

GANJARAN RAMADAN; BONUS TAHUNAN BUAT MUSLIMIN

Artikel ini telah disiarkan dalam Ruangan Rencana Akhbar Utusan Malaysia bertarikh 20/7/2012. Juga diterbitkan dalam Ruangan E-Mail Anda Harian Metro bertarikh 23/07/12.

KELEBIHAN Dato’ Fazley Yaakob yang konsisten menunjukkan bakat dan kemahiran memasak dalam Pertandingan Master Chef Selebriti memberi tuah kepadanya apabila diumumkan sebagai pemenang dalam pertandingan itu. Kemenangan tersebut tambah bermakna apabila ia dikongsi bersama dengan Yayasan Jantung Malaysia yang beroleh hadiah kemenangannya sebanyak RM 57,500 sebagai sumbangan amal bagi membantu pihak yang memerlukan. Sesungguhnya sifat mulia suka memberi dan membantu merupakan sebahagian daripada sifat mulia yang wajar dicontohi oleh semua.

Lebih besar lagi ganjaran yang bakal diraih jika amalan mulia suka memberi dan bersedekah seperti itu dilaksanakan di Bulan Ramadan. Di bulan ini masyarakat Islam digalakkan untuk memperbanyak bersedekah, menyediakan juadah berbuka puasa dan menghulurkan apa jua bantuan yang terdaya bagi mencontohi perbuatan Baginda Nabi SAW yang sangat pemurah semasa Ramadan. Diwaktu yang sama kewajipan untuk bersegera menunaikan fardu zakat fitrah bagi yang berkemampuan tidak harus dilengah-lengahkan.

Baginda Nabi Muhammad SAW bersabda maksudnya; “Sesiapa daripada kalangan Mukmin memberi makanan kepada Mukmin yang kelaparan maka Allah SWT akan memberinya makanan buah-buahan Syurga pada hari kiamat. Sesiapa daripada kalangan Mukmin memberi minuman kepada Mukmin yang kehausan maka Allah SWT akan memberinya khamar Syurga yang termeterai bekasnya pada hari kiamat. Sesiapa daripada kalangan Mukmin memberi pakaian kepada Mukmin yang tidak berpakaian maka Allah SWT akan memberinya pakaian Syurga yang berwarna hijau”. (Riwayat al-Tirmiziy dan Abu Daud). Dalam riwayat yang lain Baginda Nabi SAW pernah ditanya tentang sedekah yang paling afdal, dijawab “Sedekah di Bulan Ramadan” (Riwayat al-Tirmiziy

Selain daripada itu kelebihan Ramadan juga dibahagi-bahagikan kepada nikmat beroleh rahmat Allah SWT pada 10 hari pertama Ramadan, diikuti dengan ganjaran pengampunan dosa pada 10 hari yang kedua dan akhirnya pembebasan daripada api neraka di 10 yang terakhir daripadanya. Yang mana kesemua daripada kelebihan ini merupakan suatu motivasi untuk Muslimin beramal ibadah seraya memenuhi Ramadan dengan aktiviti yang bermanfaat. Diriwayatkan juga apabila tiba Ramadan pintu-pintu langit dibuka, pintu-pintu syurga dibuka, pintu rahmat dibuka, pintu neraka ditutup dan syaitan dibelenggu.

Justeru itu, masyarakat Islam diseru berusaha bersungguh-sungguh untuk memenuhi seluruh Ramadan dengan pelbagai kegiatan ibadah yang juga memiliki ganjaran hebat yang tersendiri. Ganjaran bertadarus al-Quran sebagai contohnya mampu memberi ketenangan dan menarik rahmat Allah SWT. Ini dinyatakan dalam riwayat yang bermaksud “Tidaklah berkumpul suatu kaum di rumah Allah, mereka membaca al-Quran dan saling mempelajarinya kecuali akan turun kepada mereka ketenangan, diliputi rahmat Allah SWT, malaikat akan menyertai mereka dan Allah SWT membanggakan mereka di kalangan malaikat yang ada di sisinya”. (Riwayat Abu Daud)

Ramadan juga merupakan bulan pengampunan dosa. Malah inilah peluang untuk individu Muslim melipatgandakan usaha memohon keampunan seterusnya bertaubat dan tidak lagi mengulangi segala dosa. Diriwayatkan Baginda Nabi SAW bersabda maksudnya “Sembahyang lima waktu, sembahyang Jumaat hingga Jumaat yang berikutnya, Bulan Ramadan hingga Ramadan yang lain menjadi penebus dosa yang terjadi antara keduanya selagi seseorang itu menjauhi dosa-dosa besar”. (Riwayat Muslim).

Kelebihan yang tiada tolok bandingnya terdapat pula pada malam kemuliaan lailatulqadar yang diharapkan oleh Imam al-Syafi’y berlaku pada malam 21 atau 23 Ramadan. Manakala Imam al-Ghazali menjangkakannya berdasarkan hari awal Ramadan. Sebagai contohnya jika awal Ramadan jatuhnya pada hari Selasa atau Jumaat, lailatulqadar berlaku pada malam 27 Ramadan dan jika bermula pada hari Sabtu bermakna lalilatulqadar pada malam 23 Ramadan. Sungguhpun demikian umat Islam diseru untuk menghidupkan malam-malam akhir Ramadan kerana terdapat hadis yang masyhur daripada Nabi Muhammad SAW menyatakan ia berlaku pada malam ganjil hari 10 terakhir Ramadan.

Berjihad mencari lailatulqadar merupakan kemuncak daripada segala amal kebajikan yang dilakukan sejak hari pertama Ramadan. Ini kerana pada malam itu Allah SWT turun ke langit dunia untuk mengampunkan dosa sesiapa yang beristighfar kepadanya, memperkenankan doa dan permohonan kepada sesiapa yang ikhlas menadah tangan kehambaan. Malah pahala beribadah menyamai 1000 bulan iaitu seolah-olah 83 tahun umur manusia bakal diraih oleh insan yang terpilih beroleh nikmat beribadah pada malamnya. Ini juga peluang keemasan yang perlu diraih oleh setiap Muslim tanpa mengira usia, jantina dan latar belakang ilmu agama. Ia tiba setahun sekali dan tiada sesiapa yang boleh menjangka akan memperoleh lagi kenikmatan seperti ini pada tahun mendatang.

Lebih daripada itu kelebihan Ramadan yang paling utama terletak pada ibadah puasa yang difardukan kepada setiap individu Muslim yang baligh dan berakal. Ini kerana manusia sebagai makhluk sanggup menahan diri daripada makan dan minum serta tidak melakukan perkara yang membatalkan puasa tidak lain semata-mata kerana ikhlas mentaati perintah Allah SWT. Sabda Nabi SAW bermaksud “Demi Allah yang jiwa ku berada dalam genggamannya, bahawa bau mulut seorang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah SWT daripada bau minyak kasturi”. Allah SWT berfirman maksudnya “Sesungguhnya dia telah meninggalkan syahwatnya, meninggalkan makan dan minum kerana Aku. Puasa itu dilakukan kerana Aku, dan Akulah sendiri yang akan memberi balasannya”. (Riwayat Ahmad)

Malahan jika umat Islam tahu segala kelebihan dan kemuliaan yang disediakan ketika Ramadan nescaya mereka pasti menginginkan agar Ramadan berlangsung sepanjang tahun. Oleh kerana itu jugalah tiada nikmat dan ganjaran yang paling berharga buat individu yang berpuasa dalam erti kata yang sebenar melainkan beroleh sifat takwa dan terpilih masuk Syurga Allah SWT melalui pintu al-Rayyan yang dikhususkan bagi orang yang berpuasa.

Andaikan Ramadan kali ini sebagai Ramadan terakhir buat kita lalu segala usaha, tenaga, masa dan wang ringgit dipergunakan semaksimumnya untuk berbakti dan meningkatkan kualiti puasa tiada lain, demi mengharap maghfirah Nya.

No comments:

Post a Comment