Monday, January 10, 2011

Perlu sokong perbankan Islam

Artikel ini telah disiarkan dalam Akhbar Harian Metro ruangan e-mel anda bertarikh 10 Jan. 2011.

KEPRIHATINAN umat Islam terhadap aspek kesucian makanan dan minuman yang disuap ke dalam mulut menunjukkan ramai mula sedar akan kewajipan berbuat demikian demi mengelak sesuatu yang haram menjadi darah daging.

Atas keperluan itu, bukan saja pengusaha kopitiam perlu mendapatkan pengesahan sijil halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), tetapi semua pengusaha kedai makanan. Kesedaran umat Islam akan isu halal juga boleh diperluaskan lagi kepada aspek penggunaan barangan keperluan harian lain seperti ubat gigi, sabun, peralatan kosmetik dan ubat-ubatan. Pengesahan status halal ini semakin signifikan berikutan ada pihak yang menangguk di air keruh mengaut keuntungan lumayan menggunakan logo halal diragui.Pengguna Muslim pula harus lebih sensitif untuk memilih dan menentukan hanya yang halal dan suci saja boleh dimakan dan digunakan setiap hari.Ibu bapa juga sepatutnya mendidik anak-anak supaya sentiasa peka dan sensitif dengan permasalahan ini.

Kegagalan berbuat demikian boleh memberi kesan kepada sahsiah dan keperibadian seseorang disamping mempengaruhi kelestarian beribadah dengan sempurna. Selain itu, umat Islam juga perlu memahami aspek halal bukan saja tertumpu kepada soal makan dan minum, tetapi sebenarnya mencakupi segala muamalah yang dilakukan manusia.

Ini termasuklah pembabitan masyarakat Islam dalam transaksi kewangan dan perbankan yang berteraskan riba.

Malah, hukum bermuamalat dengan bank perdagangan yang berorientasikan riba juga pernah diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Kali Ke-32 yang bersidang pada 10 hingga11 Jun 1993.

Muzakarah itu memutuskan bahawa; i) Bekerja di bank atau institusi kewangan hukumnya harus. ii) Pinjaman bank atau institusi kewangan adalah haram hukumnya kecuali kerana terpaksa bagi memenuhi keperluan asas yang mendesak.

iii) Menyimpan di bank dengan tidak mengambil faedah hukumnya harus.
iv) Wang faedah diperoleh daripada bank atau institusi kewangan adalah haram digunakan untuk diri sendiri tetapi hendaklah diserahkan kepada Baitulmal.
v) Menerima pelbagai bentuk hadiah dan pemberian dari bank dan institusi kewangan seperti biasiswa adalah harus hukumnya.
vi) Menyewa bangunan kepada bank adalah haram.
vii) Memegang saham bank yang mengamalkan riba adalah haram.

Sehubungan itu, umat Islam dinasihat supaya menyokong sistem kewangan dan perbankan berteraskan Islam bagi mengelak terjerumus dalam kancah dosa yang memudaratkan.

2 comments:

  1. salam..bagaimana pula dgn pinjaman ptptn yg mempunyai interest...bukankah ia juga tergolong sbg riba ustaz? jika ya,bgmana hendak mengelak sbg plajar jika hanya ini sumber kewangan yg diperolehi utk blajar... =( mohon penjelasan ustaz yer..tq

    ReplyDelete