Monday, September 6, 2010

Berhemah elak kecelakaan jalanraya

Sebahagian daripada artikel ini telah disiarkan dalam ruangan Rencana Utusan Malaysia bertarikh 7 Sept. 2010 dengan tajuk "Memecut laju kejar ganjaran Ramadan"

BERHEMAH di jalanraya adalah sesuatu yang sangat dituntut dalam Islam. Apatah lagi ia sangat berkait rapat dengan aspek pemeliharaan terhadap nyawa manusia yang menjadi mekanisme terpenting untuk memperhambakan diri kepada Rabulalamin. Justeru itu orang ramai di seru untuk sentiasa berwaspada semasa memandu bagi mengelak musibah kemalangan jalanraya yang berpotensi meningkat menjelang musim balik kampung sempena Syawal yang menjelang tiba.

Suruhan berhemah itu terkandung dalam hadis Nabi Muhammad SAW yang bermaksud; “Berhati-hati merupakan perintah Allah manakala tergesa-gesa adalah amalan syaitan”. Sehubungan dengan itu umat Islam terutamanya diseru mempraktikkan sunnah Nabi SAW ini dalam segenap lapangan pekerjaan termasuk ketika pulang berhari raya di kampung halaman masing-masing. Suruhan ini juga bertepatan dengan perintah Allah SWT yang secara umum melarang umatnya menjerumuskan diri kepada perkara yang membinasakan sebagaimana firman-Nya yang bermaksud “Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri ke dalam bahaya kebinasaan dan perelokkanlah perbuatan kamu kerana sesungguhnya Allah SWT mengasihi orang yang berusaha supaya baik amalannya” (Surah al-Baqarah:195)

Mengikut statistik yang dicatatkan dalam laman sesawang rasmi Jabatan Keselamatan Jalan raya Malaysia (www.jkjr. gov.my) pada Ops Sikap ke 20 sempena Hari Raya Aidilfitiri 2009 yang lalu sebanyak 17,335 kes kemalangan jalanraya direkodkan. Daripada jumlah itu sebanyak 261 kematian dicatatkan dengan purata 17.4 kes kemalangan sehari. Menurut satitistik itu lagi sejak Ops Sikap dan pelbagai nama lain seperti Ops Pacak dan Ops Statik mula dilancarkan sejak tahun 2000 sebanyak 263,583 kes kemalangan jalanraya direkodkan dan daripada jumlah itu sebanyak 4252 nyawa telah terkorban di jalanraya.

Lihatlah betapa nyawa yang begitu berharga terkorban akibat kecuaian dan sikap buruk sesetengah pemandu. Ia jelas terjadi akibat tidak berhemah dan memandu secara melulu tanpa mempedulikan keselamatan orang lain. Ia juga boleh berlaku hanya kerana sikap sambil lewa seperti tidak menyalakan lampu signal ketika membelok, memandu perlahan di lorong laju atau menjawab panggilan telefon dan mengirim sms yang membahayakan. Pastinya apabila insiden itu berlaku keseronokan pulang berhari raya di kampung pasti bertukar menjadi duka kehilangan orang yang tersayang.

Oleh itu hargailah nyawa sebagai kurniaan Ilahi dengan sentiasa memelihara keselamatan diri dan ahli keluarga masing-masing. Malah jika diteliti aspek pemeliharaan nyawa menjadi satu daripada maqasid syariah yang mesti diutamakan dalam Islam. Perkara ini boleh diperhatikan kepada kewajipan berpuasa di bulan Ramadan yang mengharuskan seseorang tidak berpuasa atau dibenarkan berbuka jika memudaratkan kesihatan dan menghilangkan nyawa. Begitu pula ketika darurat seseorang dibenarkan makan apa sahaja termasuk yang haram agar survival kehidupan dapat diteruskan.
Sayugia diingatkan agar setiap pemandu sentiasa bertimbang rasa dan bersabar semasa memandu. Perancangan rapi sebelum bertolak pulang ke kampung juga dilihat mampu mengelak lambakan kenderaan yang berpusu-pusu pulang ke kampung sekaligus berupaya mengelak sebarang kemalangan yang tidak diingini.

Para muslimin juga diseru berdoa dan bertawakkal kepada Ilahi agar terhindar daripada sebarang musibah yang menimpa. Walau bagaimanapun ia hendaklah bermula daripada sikap pemandu sendiri yang sewajarnya mematuhi segala peraturan jalanraya.
Antara doa tersebut ialah firman Allah SWT yang bermaksud “Dengan nama Allah bergerak lajunya dan berhentinya” (Surah Hud:41) dan Firman-Nya lagi yang bermaksud “Maha suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya” (Surah al-Zukhruf:13).

Apapun umat Islam diseru untuk memecut gear laju bagi mengejar ganjaran kelebihan Ramadan yang semakin hampir kepenghujungnya. Masyarakat Islam juga diingatkan supaya tidak melalaikan tanggungjawab berpuasa yang wajib dilaksanakan sehingga akhir bulan Ramadan. Janganlah kerana sibuk membuat persiapan untuk pulang ke kampung dan berhari raya segala amal ketaatan yang menjadi rutin harian beberapa minggu yang lalu diabaikan begitu sahaja.

Sedarlah juga betapa peluang keemasan terpilih berada dalam Ramadan kali ini belum tentu dapat dinikmati lagi pada tahun-tahun mendatang. Malah di hari-hari terakhir Ramadan Nabi Muhammad SAW diriwayatkan mengasingkan diri daripada para isterinya dan mengejutkan mereka untuk bangun malam demi mencari ganjaran pahala beribadah 1000 bulan yang tiada pada bulan-bulan yang lain.

Persoalannya jika kesungguhan yang begitu ditunjukkan oleh Baginda Nabi Muhammad SAW yang maksum mengapa tidak setiap individu Muslim berusaha menghabiskan puasa Ramadan dengan sempurna sambil berusaha mencari Lalilatulqadar dengan seluruh kudrat yang ada. Ini kerana kalaupun seseorang diberi nikmat umur melebihi 83 tahun yang menyamai pahala beribadah di malam al-Qadar belum tentu lagi dapat dipenuhkan semuanya dengan aktiviti-aktiviti ibadah. Bayangkan pula betapa mulia kedudukan seorang hamba disisi Tuhan-Nya jika setiap kali Ramadan diberi nikmat bertemu Lalilatulqadar lalu diampunkan segala dosa.

No comments:

Post a Comment