Monday, September 7, 2009

UPSR 5A DAN PAHALA 1000 BULAN

Sebahagian artikel ini telah diterbitkan dalam Ruangan Rencana Utusan Malaysia bertarikh 11 Sept. 2009 dengan tajuk Hindari Sifat Hipokrit Dalam Melaksanakan Pelbagai Ketaatan

KEBIMBANGAN jelas terpancar di wajah pelajar-pelajar yang menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) sesi ini. Peperiksaan ini, boleh berubah menjadi igauan negeri buat mereka apabila gagal meraih apa yang dicita-citakan. Perasaan rendah diri, malu pasti akan menyelubungi diri, jika gagal menguruskan kegagalan dengan bijaksana.

Malahan ibubapa juga kelihatan risau memikirkan tentang masa depan anak-anak. Setelah memperuntukkan sejumlah besar wang untuk membeli buku rujukan, membayar yuran tuisyen, berkorban masa dan tenaga pasti yang diharapkan ialah kejayaan mendapat keputusan 5A.

Namun perlu diingat kejayaan yang sebenar bukan terletak pada cemerlang ujian dunia yang sementara. Ia hanya mekanisme untuk mencapai kejayaan hakiki di negeri akhirat yang kekal abadi. Jangan pula kegagalan dianggap penghujung kepada karier sehingga apabila tidak mendapat 5A sifat putus asa dan merasa terpinggir membelenggu diri.

Ibubapa yang dahulunya, menggantungkan seluruh harapan kepada Allah SWT melalui amalan solat hajat, qiamullail, sering ke masjid, banyak bersedekah jadi sebaliknya kerana berputus asa daripada rahmat Allah kerana tidak memperkenankan doanya. Lebih menghairankan, terdapat yang lain, kembali malas, lemah iman dan amal walaupun telah dikurniakan kcemerlangan yang diharapkan.

Sayugia difahami itu bukan sifat mukmin sejati. Hindari bersikap munafik dengan ingat Allah ketika susah, kemudian lupa kepadaNya apabila kembali senang. Allah SWT berfirman yang ertinya “ Dan apabila mereka dilambung ombak yang tinggi seperti gunung, mereka menyeru Allah dengan memurnikan ketaatan kepadaNya. Maka tatkala Allah meyelamatkan mereka sampai ke daratan, lalu sebahagian mereka tetap menempuh jalan yang lurus. Dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat kami selain orang yang tidak setia lagi ingkar”. (Surah Luqman:ayat 32)

Kembalilah kepada berpegang dengan aqidah yang benar, di mana semua yang berlaku adalah qada qadar ketentuan Yang Maha Esa. Sudah tentu ada hikmah yang tersirat sama ada disebalik kejayaan mahupun kegagalan yang menimpa.

Untuk itu, golongan pelajar dan para ibubapa perlu memperbetulkan niat dan hala tuju pendidikan, berdasarkan matlamat akhir mencapai al-falah. Apa guna jika berjaya mendapat keputusan 5A, tetapi gagal melaksanakan perintah solat, puasa, tutup aurat dan kewajipan agama yang lain.

Nabi Muhammad SAW bersabda yang ertinya” Barangsiapa yang inginkan dunia maka hendaklah dengan ilmu, barangsiapa yang mendambakan akhirat hendaklah dengan ilmu dan barangsiapa yang inginkan dunia dan akhirat hendaklah juga dengan ilmu.

Pada situasi yang lain, kini umat Islam di waktu paling kritikal menjelang 10 hari terakhir, bulan Ramadan. Khususnya bagi yang peka dengan ganjaran pengampunan dosa dan pahala menyamai 1000 bulan yang ada pada tempoh terhad. Ini kerana ramadan yang pergi tak akan kembali lagi, dan belum tentu kenikmatan berpuasa dan beribadah seperti ini akan diperolehi lagi.

Sehubungan dengan itu, setiap mukmin perlu mempersiap diri dengan mengikhlaskan niat, berdoa dan melipatgandakan amalan supaya berjaya bertemu lailatulqadar. Iaitu malam kemuliaan dengan kehadiran rombongan malaikat, diketuai oleh Malaikat Jibril AS, mendoakan kesejahteraan ahli ibadah, disamping janji benar Allah SWT, terhadap pengampunan dosa.

Nabi Muhammad SAW bersabda “Barangsiapa yang mendirikan malam lailatulqadar dengan penuh keimanan dan keinsafan, diampunkan dosa-dosa yang lalu dan yang mendatang.

Peluang keemasan ini, tidak patut dibiarkan berlalu tanpa berusaha mendapatkannya. Ia boleh diusahakan dengan jihad puasa di siang hari dan dan menghidupkan malam dengan ibadah terutama hari ke-10 yang akhir Ramadan.

Sebagaimana sabda Nabi Muhammad SAW yang bererti “ Carilah lailatulqadar pada sepuluh yang akhir daripada Ramadan, sekiranya kamu tertewas sebelum itu, maka janganlah lagi gagal pada saki baki bulan tersebut.

Banyak hikmah daripada disembunyikan lalilatulqadar antaranya supaya umat Islam memperuntukkan sebanyak masa yang ada dalam beribadah. Sama seperti mati yang dirahsiakan agar manusia takut dan bersedia menghadapi saat getir itu. Selain itu, Lailatulqadar hadiah istimewa Ramadan buat insan pilihan, sehingga setiap hamba berusaha menempatkan diri dalam kelompok itu.

Adapun tanda-tandanya agak sukar ditentukan seperti bulan terang benderang, malamnya hening, tak terlalu panas dan sejuk, matahari yang terbit diwaktu pagi berwarna putih tanpa sinaran yang membakar. Sebahagian ulama beranggapan, terdapat tanda berupa karamah, perkara luar biasa yang ditunjukkan kepada para wali dan hamba yang dekat kepadaNya. Misalnya kelihatan semua makhluk sujud menyembah bumi dan cahaya berkilauan diserata tempat walaupun dikawasan yang gelap.

Namun demikian, tidak bermakna kegagalan mengenalpasti ketibaan lailatulqadar menyebabkan seseorang terlepas ganjaran seumur hidup. Rahmat Allah amat luas, sehingga kepada sesiapa sahaja yang bertepatan beribadah pada malam itu sekalipun tidak mengetahui saat ia berlangsung.

Justeru itu, waktu akhir menjelang perginya Ramadan perlu diisi dengan sepenuh ketaatan agar dikurniakan ganjaran takwa sebagai bukti kejayaan individu Muslim mengharungi ujian getir, sebulan berpuasa. Keghairahan membuat persiapan hari raya perlu diseimbangkan dengan berbuat amal kebajikan untuk memperolehi kejayaan hakiki kurniaan ilahi.

No comments:

Post a Comment