Saturday, September 26, 2009

KE MANA DUIT RAYA DIHABISKAN

AMALAN memberi sumbangan duit raya kepada kanak-kanak setiap kali musim perayaan telah menjadi tradisi turun-temurun masyarakat 1 Malaysia. Ia amalan mulia yang menjurus kepada galakan untuk bersedekah dan saling bantu-membantu terutama kepada golongan daif dan kurang berkemampuan. Sebut sahaja hari raya pasti kanak-kanak yang paling gembira, kerana berpeluang mengumpul duit raya.

Namun sedarkah kita, sebanyak kira-kira RM 9 juta dibelanjakan untuk pemberian duit raya, jika dikira purata setiap orang memberikan sebanyak RM 1 kepada kanak-kanak yang berumur antara 1-14 tahun. Ini berdasarkan rekod Jabatan Perangkaan Negara, yang menyatakan terdapat kira-kira 8.7 juta kanak-kanak berumur antara 1-14 tahun direkodkan pada tahun 2007. Jumlah itu pasti meningkat kepada puluhan juta ringgit jika lebih ramai yang memberi dengan jumlah wang yang lebih besar.

Persoalannya, ke mana wang sebanyak itu dibelanjakan. Adakah dihabiskan untuk berseronok dengan permainan video di cybercafé, membeli mercun, bunga api dan lain-lain yang tidak bermanfaat, atau digunakan untuk keperluan sekolah dan tabungan masa hadapan.

Justeru ibubapa, sewajarnya mengambil langkah proaktif menguruskan duit raya anak-anak dengan berhemah. Mungkin sebahagiannya boleh disimpan dalam akaun bank, atau bagi orang Islam disimpan dalam akaun Tabung Haji bagi menunaikan kewajipan haji apabila berkemampuan. Bagi yang bijak mengurus wang ia juga boleh dilaburkan dalam akaun amanah saham untuk mendapat pulangan yang lebih lumayan.

Kegagalan menguruskan duit raya dengan bijaksana menyebabkan matlamat untuk membantu golongan kanak-kanak yang kurang berkemampuan tidak tercapai. Malah, bantuan yang diperolehi terhad hanya untuk jangkamasa tertentu sahaja, kerana telah dihabiskan sebaik wang diterima oleh kanak-kanak tersebut.

Tindakan sesetengah ibubapa yang mempergunakan duit raya anak-anak untuk tujuan lain seperti membayar hutang kad kredit juga boleh dipersoalkan kerana telah mengkhianati amanah yang dipertanggungjawabkan.

Oleh itu, ibubapa sewajarnya tidak mengambil kesempatan daripada budaya memberi duit raya dengan menghabiskan wang itu, bukan untuk keperluan anak-anak. Sebaliknya mereka diseru agar belajar menguruskan wang dengan baik, tanpa terlalu boros berbelanja dan membazir melebihi kemampuan yang ada.

Para penyumbang duit raya juga diingatkan agar sentiasa ikhlas ketika menghulurkan sumbangan, agar pengorbanan wang ringgit yang dilakukan diterima dengan sempurna. Elakkan daripada menunjuk-nunjuk yang boleh menghilangkan pahala sedekah. Disamping itu pemberian duit raya boleh juga diperluaskan kepada fakir-miskin, ibu tunggal dan orang tua yang lebih memerlukan berbanding kanak-kanak yang masih di bawah tanggungan.

Malah, adalah baik jika amalan ini dilakukan secara berterusan, demi manfaat ummah secara kolektif. Badan-badan kebajikan, rumah anak yatim dan rumah orang tua misalnya memerlukan bantuan sepanjang tahun demi untuk meneruskan suvival kehidupan.
Begitu pula masjid dan surau, juga sentiasa mengharapkan sumbangan orang ramai dalam menjalankan aktiviti ibadah dan kemasyarakatan. Amalan marhaban dari rumah ke rumah dilihat sebagai contoh terbaik pelaksanaan amalan ini. Disamping menghulurkan infaq untuk kebajikan ummah, masyarakat setempat dapat mempereratkan hubungan silaturrahim melalui aktiviti ziarah rumah ke rumah.

Sehubungan dengan itu, umat Islam seharusnya peka dengan keperluan-keperluan ini agar golongan yang memerlukan turut sama bergembira di musim perayaan ini.

1 comment:

  1. alhamdulillah.. anor telah pun membuka akaun asd untuk si kecik anor. kecik2 dah main saham nih..

    ReplyDelete