Tuesday, June 23, 2009

PESANAN SEBELUM MASUK U


SEKALUNG tahniah ditujukan kepada semua bakal mahasiswa dan mahasiswi yang akan menjejakkan kaki memulakan pengajian di institusi pengajian tinggi awam (IPTA), pada sesi perkuliahan yang baharu sesi Julai 2009 yang akan datang.

Tawaran dapat menyambung pelajaran di IPTA tentunya berita gembira buat pelajar dan seluruh kaum keluarga. Justeru tak hairan jika ada yang sanggup berhabis duit menyediakan bas rombongan untuk mengangkut jiran sekampung bagi menghantar anak masuk U. Itu tak cerita lagi yang tumbang lembu dan kerbau buat kenduri kesyukuran hingga menyebabkan geng-geng lembu dan yang sewaktu dengannya tak selera nak makan, mengenangkan nasib badan..

Namun lebih daripada itu setiap pelajar selayaknya mengucapkan syukur yang tidak terhingga atas kurnia ilahi kerana terpilih masuk universiti. Mana tidaknya antara ribuan pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia yang lalu, hanya sebahagian kecil sahaja ditawarkan ke institusi pengajian tinggi awam yang sememangnya menyediakan tempat terhad kepada yang benar-benar layak.

ٍSeterusnya kejayaan ini hendaklah dibuktikan pula dengan semangat untuk belajar bersungguh-sungguh demi agama, bangsa dan negara tercinta. Sedia difahami bahawa kejayaan yang bakal dikecapi tidak akan datang bergolek begitu sahaja tanpa disertai usaha dan komitmen yang jitu oleh setiap pelajar.

Jangan hanya bersikap hangat-hangat tahi ayam, di awal semester tetapi setelah tahu selok-belok berada di universiti mereka mula pandai tidak hadir ke kuliah, terlibat dengan aktiviti yang tidak berfaedah, asyik dilamun cinta yang kesemuanya bakal memusnahkan harapan keluarga dan negara. Apatah lagi setelah berjaya mendapat pinjaman daripada Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang jika tidak diurus dengan baik pasti akan digunakan untuk tujuan yang tidak betul.

Golongan mahasisiwa juga perlu mengikhlaskan niat sejak daripada hari pertama melangkahkan kaki ke universiti, untuk menuntut ilmu semata-mata kerana Allah SWT dan tidak hanya berharap akan beroleh gaji besar dan pangkat tinggi setelah tamat belajar nanti.

Dewasa ini ramai golongan terpelajar yang terjebak melakukan aktiviti jenayah kolar putih seperti rasuah, penipuan dan pecah amanah kemungkinan disebabkan tiada keberkatan ilmu akibat niat yang tidak ikhlas. Tiada kesepaduan antara ilmu dan amal juga boleh menyumbang kepada gejala buruk ini. Nabi Muhammad SAW direkodkan pernah bersabda “Ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah”.

Selain daripada itu para pelajar juga diingatkan agar sentiasa bergantung harap kepada Allah SWT. Amalan berdoa dan berharap kepada pertolonganNya adalah jalan terbaik untuk cemerlang. Kerana walau genius mana sekalipun seseorang itu, tanpa hubungan erat dengan PenciptaNya seseorang tidak akan berjaya dalam erti kata kejayaan sebenar, dunia dan akhirat.

Golongan pelajar Muslim juga dinasihatkan agar tidak mengabaikan tanggungjawab utama, melaksanakan ibadat wajib yang diperintahkan Allah SWT. seperti sembahyang lima waktu dan berpuasa penuh di bulan Ramadan. Alasan kesuntukan masa, sibuk dengan kuliah, banyak assignment dan tugasan untuk diselesaikan bukan hujah untuk tidak mengerjakan perintah itu. Kerana sebagai individu muslim ibadah kepada Allah SWT wajib diutamakan sebelum yang lain-lain.

Pelajar juga diingatkan agar sentiasa taat dan patuh kepada segala perintah Allah SWT terutama dari aspek pemakaian yang menutup aurat, menjaga batasan pergaulan lelaki dan perempuan serta jangan terlibat dengan perkara-perkara yang melanggar peraturan agama mahupun universiti.

Ini bertepatan dengan status sebagai pelajar universiti yang matang dan boleh mempertimbangkan sesuatu dengan baik berasaskan akal yang sihat dan landasan agama yang benar. Justeru sebelum melakukan sesuatu tindakan yang boleh merosakkan agama dan keperibadian mereka fikirlah dengan matang dan bijaksana.

Menuntut ilmu perlukan pengorbanan dan kesungguhan. Ia seperti berjihad dijalan Allah SWT. Malahan Islam akan dipandang mulia dengan ketinggian ilmu yang dimiliki oleh umatnya. Nama-nama besar seperti Abu Muhammad al-Khawarizmi, al-Biruni, al-Farabi, Ibnu Khaldun dan ramai lagi adalah bukti kegemilangan tamadunan Islam suatu ketika dahulu yang berpaksikan kepada ilmu pengetahuan.

Nabi Muhammad SAW direkodkan pernah bersabda “Barangsiapa yang inginkan dunia dan kemewahannya hendaklah dengan ilmu, barangsiapa yang inginkan akhirat dan kenikmatannya hendaklah dengan ilmu dan barangsiapa yang ingin kedua-duanya; dunia dan akhirat juga hendaklah dengan ilmu.

Justeru peluang keemasan, mendapat tempat di universiti perlu dimanfaatkan dengan sebaiknya oleh golongan pelajar agar menjadi insan berguna satu masa nanti apabila kembali berbakti kepada agama bangsa dan negara. Begitu pula diingatkan agar tidak ada yang menjadikan segulung ijazah untuk mendabik dada dan menyombong diri sehingga merasa dialah yang terbaik daripada segala-galanya. Ikutlah resmi padi makin berisi makin tunduk dan jauhi resmi lalang makin tinggi makin tegak berdiri.

1 comment:

  1. Us. Ali,
    Ana nak minta izin anta utk guna point ni utk kuliah maghrib ana di MMS nanti.

    ReplyDelete