Sunday, June 21, 2009

KONFERENSI CITU KEBANGSAAN 2009



Konferensi Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU) Kebangsaan 2009, melakar sejarah tersendiri apabila berjaya menarik penyertaan teramai, warga baru dan lama yang berjumlah 280 peserta daripada seluruh negara dalam satu perhimpunan di Hotel Selesa Pasir Gudang Johor.

Persidangan yang berlangsung selama 3 hari bermula daripada 19-21hb. Jun 2009 itu turut dihadiri oleh Ybhg. Tan Sri Dato'Seri Prof. Dr. Ibrahim Abu Shah selaku Naib Canselor UiTM Malaysia, dan YB Dato Seri Mohamed Khaled Nordin, selaku Menteri Pengajian Tinggi Malaysia yang berkenan merasmikan konferensi tersebut.

Antara objektif penganjuran konferensi tersebut ialah;

i. Meningkatkan keprihatinan warga CITU terhadap dasar dan aspirasi kerajaan dan pengurusan tertinggi UiTM

ii. Merangka pelan kesarjanaan tenaga akademik CITU dan meningkatkan profesionalisme perkhidmatan Islam kepada warga UiTM

iii. Memperkasa peranan CITU dalam pembangunan modal insan di UiTM

iv. Memantapkan organisasi CITU dalam seluruh sistem di UiTM

v. Memperkukuhkan kesatuan pemikiran dan gerak kerja di kalangan warga CITU

vi. Mengadakan sesi sumbangsaran dalam membangunkan Kampus Islam

Persidangan dwi-tahunan yang sebelum ini diadakan di Tok Bali, Kelantan, disi dengan empat sesi pembentangan, yang pertama oleh Prof. Dr. Mustaffa Mohamed Zain (Tim. Naib Canselor Akademik & Pengantarabangsaan, dengan tajuk Blueprint Akademik UiTM. Pembentangan kedua oleh Prof. Madya Dr. Zaini Abdullah (Timb. Naib Canselor Penyelidikan dan Inovasi) dengan tajuk Halatuju Strategik UiTM.Pembentangan ketiga pula oleh Dr. Zahrah Mokhtar (Pendaftar UiTM) dengan tajuk Pengurusan dan Pembangunan Modal Insan. Manakala pembentangan keempat oleh Prof. Madya Dr. Muhammad Rahimi Osman (Pengarah CITU) dengan tajuk Halatuju Strategik CITU.

Ybhg. Tan Sri Dato'Seri Prof. Dr. Ibrahim Abu Shah selaku Naib Canselor UiTM telah menyampaikan ucaptama pada hari terakhir persidangan dengan tajuk UiTM ke arah Research University (RU) dan World Class University. Dalam ucapannya beliau juga menekankan betapa pentingnya kesatuan warga CITU dalam organisisi UiTM yang berperanan memberi pendedahan agama khususnya kepada komuniti pelajar yang terdiri daripada berbagai latarbelakang pendidikan dan juga kepada seluruh warga UiTM dalam memberi pandangan dan nasihat berkaitan hukum hakam agama agar ia sentiasa berada pada landasan yang sebenar.

Secara keseluruhan program anjuran Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam UiTM Malaysia dengan kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia dan UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru ini telah mencapai objektif yang dicita-citakan apabila seluruh warganya menyumbangkan idea dan pendapat dalam sesi sumbangsaran ke arah merealisasikan kewujudan sebuah kampus Islam yang akan menawarkan kursus-kursus berbentuk profesional Islam seperti perbankan Islam, perhotelan Islam dan lain-lain.

Sejajar dengan peranan CITU yang bertambah besar dan penting itu, seluruh warganya yang terdiri daripada pensyarah dan pegawai penasihat agama disaran berganding bahu mewujudkan komuniti ilmuan agama di UiTM yang disegani, berketrampilan, berdaya saing dan berdedikasi dalam mencapai aspirasi universiti dan kerajaan.

Peringatan ini juga termasuk dalam intipati ucapan Pengarah CITU, Prof Madya Dr. Muhammad Rahimi Osman yang mahu golongan ustaz dan ustazah menjadi role model dalam segenap lapangan; pekerjaan mahupun kehidupan seharian agar ketinggian ilmu Islam sentiasa terpelihara sehingga ke akhir zaman. Mereka juga diingatkan agar tidak hanya bijak menyusun kata-kata tetapi lebih daripada itu terkehadapan daripada orang biasa terutama daripada sudut penerapan segala peraturan agama.

Ia bersesuaian dengan Firman Allah SWT. yang bermaksud “Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya). (Surah al-Saf:2-3).

1 comment:

  1. CITU pada hari itu telah menang tepuk tapi terlopong bila menteri tak umumkan apa-apa...tahniah CITU

    ReplyDelete