Sunday, February 22, 2009

MEROKOK TAK BAHAYA

Saya tertarik untuk berkongsi tulisan seorang PEGAWAI KANAN KERAJAAN GRED 52, yang mengatakan rokok tidak merbahaya & boleh menyebabkan awat muda. Khususnya bagi yang busy tak sempat tengok paper untuk renungan kita bersama, betapa rokok jadi penyebab manusia keras hati, angkuh dan tak mahu dengar nasihat. Tulisan ini disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia ruangan Sulur Bidai (21 Feb.09), rentetan daripada tulisan Sulur Bidai yang mengatakan PEROKOK TAK ADA OTAK ATAU PENGUATKUASA TAK BERANI.(14 Feb 09). Berikut kenyataan yang ditulis dalam ruangan tersebut.

SELEPAS menulis mengenai perokok yang tak ada otak di Putrajaya minggu lepas, Bidai menerima bermacam-macam e-mel yang menyokong, memberi cadangan dan ada juga yang membangkang.Namun dalam beratus-ratus e-mel itu, bidai tertarik dengan satu e-mel kiriman Saudara Razim Noor, seorang kakitangan kerajaan yang mempertahankan tindakan perokok.Malah katanya, dia yang sudah merokok sejak 33 tahun lalu mengatakan dia lebih awet muda, tidak semput dan seorang yang berdisiplin dalam membuang putung rokoknya.

Bidai terdiam dan tersenyum. Mungkin saudara Razim betul atau mungkin dia ni tidak berpijak di bumi yang nyata. Entahlah, kalau dah perokok tu, perokok jugak. Sel-sel yang rosak di otak beginilah jadinya. Semua nya dikatakan betul.

Di sini, Bidai serahkan kepada pembaca menilai tulisan Saudara Razim untuk diteliti dan Bidai turut berharap, isteri, anak-anak dan rakan setugas Saudara Razim membaca e-mel suami dan ayah mereka supaya mereka juga dapat membuat penilaian.

Selain itu, jika merokok ini baik, tidaklah Mahkamah Florida mengarahkan sebuah syarikat tembakau terbesar di Amerika Syarikat, Philip Morris supaya membayar sebanyak AS$8 juta (RM29.3 juta) kepada balu mangsa kanser paru-paru (Sila lihat berita Utusan Malaysia muka 1 keluaran semalam).

Lepas tu Saudara Razim ni sibuk duk suruh Bidai buat kajian mendalam mengenai penyakit tentang merokok ni.Bidai agak harianlah dengan perkara ni. Umum tahun rokok tu ada lebih 4,000 jenis racun dan ini bukan auta tapi fakta.

Dan kepada Saudara Razim, tak payah tunggu Bidai interviu pesakit berkaitan perokok, dan bukannya semua tua-tua. Saudara Razim, bapa dan bapa saudara bolehlah buat lawatan sambil belajar ke Wad Respiratori, mana-mana hospital. Bidai percaya, 80 peratus pesakit di situ berkaitan merokok.Gambar paru-paru di sini pun, merupakan paru-paru perokok.

Bidai pun pernah merokok sejak tingkatan 3 namun cepat sedar 5 tahun yang lalu, jadi perangai hodoh perokok ni dah ada dalam tangan Bidai.Selepas membaca, pembaca boleh menghantar e-mel kepada Saudara Razim di razim004@yahoo.com untuk menyokong atau membantah sebab bagi Bidai sudah tetap, perokok memang tak ada otak. Fikirkanlah...

Saudara Bidai, Saya tertarik dengan tulisan anda di UM hari ini (Sabtu 14.2.2009) mengenai perokok di Jabatan Kerajaan di Putrajaya.Tulisan anda keras dan menarik kerana anda masih kurang faham dengan perangai rakyat Malaysia yang tak berdisplin. Satu Malaysia sudah tahu tentang disiplin rakyat Malaysia yang sangat memualkan mengenai kebersihan.

Rata-rata rakyat Malaysia sangat suka buang sampah di merata tempat tidak kira sama ada dia perokok atau sebaliknya. Jangan salahkan perokok. Saya adalah perokok lebih daripada 33 tahun, tetapi disiplin saya sangat tinggi kerana saya tidak buang sampah merata-rata macam manusia lain di Malaysia. Habis hisap rokok, kalau tak ada tong sampah, saya akan pegang hingga saya jumpa tong sampah.

Untuk pengetahuan anda saya adalah pegawai kanan kerajaan bergred 52 dan kalau nak bandingkan pangkat saya, senang kira lebih tinggi sedikit daripada Ketua Polis Daerah di bandar-bandar besar di Malaysia. Dan saya selalu juga keluar negara dan dapat bandingkan perangai rakyat Eropah dengan rakyat Malaysia. Masyarakat Eropah, mereka sangat menitikberatkan fasal disiplin dan bukan macam rakyat Malaysia yang ambil mudah fasal membuang sampah di merata tempat.

Saya rasa anda pun tahu kan , bagaimana perangai rakyat Malaysia. Rakyat Malaysia ni sebenarnya sangat bersih jika di rumah tetapi jika diluar sangat pengotor. anda tak tahu ke? Atau baru tahu hari ini?Di Putrajaya tu bersih sebab sentiasa ada pekerja pencuci setiap masa.

Mengenai penguatkuasa di Malaysia, kerja siapa sebenarnya jika nampak orang buang sampah? Tidak ada spesifik kerja siapa? Adakah polis boleh saman orang buang sampah? Setahu saya yang boleh saman ialah penguatkuasa Majlis Perbandaran, Daerah atau Bandar Raya atau dari kementerian kesihatan. Kalau anda sebagai penguatkuasa Majlis Daerah, dan anda berseorangan, beranikah anda saman mereka yang membuang sampah?

Apatah lagi jika mereka itu dua hingga empat orang duduk di meja minum. Silap haribulan, anda akan dibelasah? Kerana apa? Adakah membuang sampah itu kesalahan besar?Kecualilah anda membuat operasi beramai-ramai, rakyat Malaysia tak berani nak belasah kerana penguatkuasa ramai. Untuk makluman anda rakyat Malaysia hanya takut pada Polis sahaja.Itulah masyarakat Malaysia. Berapa ramai penguatkuasa di Malaysia? Adakah mencukupi untuk membanteras jenayah itu?Inilah silapnya Malaysia kerana mereka sangat degil mengenai disiplin.

Adik saya bekerja sebagai penguatkuasa di DBKL dan beliau ada menceritakan mengenai kes-kes ngeri mengenai saman, sangat bahaya, kalau tegas sangat, nahas kita. Boleh tegas bila operasi beramai-ramai, orang ramai ada takut sikit. Kalau anda seorang, fikirlah dulu sebelum bertindak. Inilah hakikat sebenarnya di Malaysia.

Mengenai perokok pula, nampaknya anda terpengaruh dengan anti perokok.Adakah menghisap rokok itu sangat bahaya. Mana lebih bahaya hisap rokok dengan kaki botol, dadah, berlumba haram dan gejala lain yang tidak baik.

Saya sudah hisap rokok lebih daripada 33 tahun, umur saya 54 tahun, saya masih sihat, badan saya tegap tidak buncit, muka saya awet muda jika dibandingkan dengan mereka yang sebaya dengan saya, yang nampak lesu dan macam orang sakit.Bapa saya, bapa saudara saya yang rata-rata umur mereka melebihi 80 tahun, masih sihat, walau pun mereka perokok.

Dalam satu majlis dialog dengan seorang doktor yang pernah memberi ceramah bahaya rokok di Kuala Lumpur beberapa tahun lalu, saya telah menyoal beberapa soalan tetapi tiada kesudahan. Doktor tak boleh jawab kerana tiada jawapan yang tepat mengenai bahaya merokok.

Anda jangan terpengaruh dengan media. Asap rokok boleh bahayakan orang lain, jika perokok pun tak ada apa-apa, inikan pula yang kena asap rokok, fikirkanlah secara logik. Dalam satu rencana di TV beberapa tahun lalu ada ditunjukkan ramai yang kena sakit barah di Eropah kerana merokok. Tapi yang sedihnya mengapa ditunjukkan pesakitnya berumur lebih 80 tahun, tengkok pun dah berlapis-lapis, mengapa tidak ditunjukkan mereka yang berumur 30-50 tahun.

Kalau umur 80 tahun dan lebih, memang patut pun mereka mati, dah tua bangka.Kalau tak hisap rokok pun, umur 80 tahun dan lebih, memang ramai yang dah mati.

Berbalik kepada majlis dialog dengan doktor tadi, saya ada bertanya soalan kepada doktor itu, jika seorang melanggani pelacur dan pelacur itu ada siflis, seorang pelanggan itu akan mengidap siflis (kalau tak pakai kondom) dalam masa satu minggu sahaja dan tanda-tandanya ternyata jelas, kecingnya menanah, sakit di kemaluan dan sebagainya.

Soalan saya, saya ni perokok dah lebih daripada 30 tahun, bila agaknya saya akan dapat barah paru-paru atau lain penyakit?Ternganga doktor itu, jawapan yang diberi ialah ia bergantung kepada antibodi seseorang, biasanya memakan masa yang agak lama.

Soalan kedua saya, sebab tadi doktor ada cakap merokok ini sangat bahaya, kalau sangat bahaya .... besar maknanya. Kalau sangat bahaya mesti sekejap saja dah kena penyakit tapi kalau memakan masa hingga 40-50 tahun, itu tak lah bahaya sangat.

Orang sekarang pun, umur baru 30, 40 tahun dah kena darah tinggi, kencing manis dan sebagainya tapi tak pernah dengar kena barah disebabkan merokok.

Tunjukanlah di TV atau di akhbar, mereka yang muda kena barah paru-paru, temuramah mereka, baru ada ummmmph, jelas dan fakta tepat.

Ini cakap saja tanpa fakta, main kelentong dengan fakta merapu. Tapi awas jangan tunjukkan mereka yang dah terlalu tua, kerana orang yang terlalu tua memang patut pun mati. Oleh yang demikian janganlah buat-buat bodoh, macam tak tahu, fikirkanlah, dan jangan terpengaruh dengan fakta tak jelas. Boleh tak anda temuramah pesakit yang saya maksudkan, lepas tu saya akan ziarah mereka di hospital, ok? Buatlah kerja sikit cari bukti di hospital di Malaysia dan lepas tu, masukkan ke akhbar atau TV, baru jelas. Daripada: Anti Propaganda Putrajaya

No comments:

Post a Comment