Saturday, May 6, 2017

SYARAT BEKERJA DI NILAI IBADAH



Akibat salah faham sesetengah masyarakat mengenai falsafah bekerja dalam Islam terdapat yang memisahkan antara pekerjaan seharian dengan ibadah. Lebih memburukkan apabila terdapat yang sibuk bekerja sehingga tiada masa untuk menunaikan solat lima waktu ataupun tidak berpuasa di Bulan Ramadan dengan alasan keletihan dan kehausan. Sedangkan apabila diteliti Islam tidak pernah memisahkan antara agama dengan kehidupan seharian malah kedua-duanya saling berkait antara satu sama lain. Malah terdapat kata-kata yang masyhur menyebutkan bekerjalah kamu untuk duniamu seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya dan beribadahlah kamu seolah-olah kamu akan mati esok hari.

Oleh sebab itu Islam menggariskan beberapa syarat untuk dipenuhi agar apa sahaja pekerjaan yang dilakukan boleh dinilai sebagai ibadah. Antara yang terpenting ialah niat bekerja ikhlas kerana Allah SWT. Besar kemungkinan apabila niatnya betul akan dipermudahkan oleh Allah SWT untuk bekerja dalam apa jua bidang yang diceburi. Mudah-mudahan dengan cara itu rezeki atau gaji yang diperoleh akan mendapat keberkatan walaupun tidaklah sebanyak mana.

Selain dari itu, pekerjaan yang dilakukan hendaklah yang dibenarkan oleh syarak. O1eh itu bekerja di premis-premis yang menghidangkan arak dan pergaulan lelaki dan perempuan bebas tanpa sempadan sebaiknya dihindari. Malah ia diharamkan dan umat Islam dinasihatkan bertaubat daripada terus bergelumang dengan dosa dan noda. Ini termasuklah dengan sengaja berpakaian mendedahkan aurat ketika bertugas, terlibat dengan arak, judi, riba yang semuanya termasuk dosa-dosa besar. Semasa bekerja ditegah daripada curi tulang, merakamkan kad masuk untuk rakan-rakan, membuang masa dengan bersarapan dan makan tengah hari berjam-jam lamanya atau juga menerima rasuah dan habuan untuk perkhidmatan yang diberikan.

Umat Islam juga diingatkan supaya tidak mengabaikan perintah dan ibadah utama ketika bertugas. Ini kerana pekerjaan seharian seperti bertugas di pejabat, sektor perkilangan, pembuatan mahupun berniaga termasuk dalam kategori ibadah umum yang diberi ganjaran pahala. Namun ia sepatutnya tidak sampai menggabaikan ibadah khusus seperti solat, puasa dan lain-lain.

Umat Islam yang bekerja juga dinasihatkan supaya tidak culas membayar zakat pendapatan sama ada secara potongan bulanan ataupun secara tahunan di mana-mana pusat pungutan zakat setempat. Ini kerana pada harta atau gaji yang diperoleh ada hak orang miskin dan yang meminta-minta. Dengan wang ringgit yang diperoleh juga boleh digunakan untuk menginfakkan harta ke jalan Allah SWT dengan bersedekah dan berwakaf sehingga ada nilai tambah daripada pendapatan bulanan. Usah juga dilupakan nafkah bulanan untuk ayah ibu di kampung serta keluarga dan anak-anak yang semuanya akan dipertanggungjawabkan jika gagal diselesaikan dengan sempurna.

Khusus bagi kaum wanita yang ingin keluar bekerja Islam menetapkan syarat perlu mendapat keizinan wali atau suami bagi yang sudah berumah tangga. Keizinan ini juga tertakluk dengan syarat wanita berkerjaya tidak boleh mengabaikan tanggungjawab di rumah terhadap suami dan anak-anak. Malah peranan sebagai ibu dalam mendidik dan mengasuh anak juga perlu dititiberatkan. Usah kerana kesibukan berkerjaya semuanya diserahkan kepada pembantu rumah sehingga anak kurang kasih sayang. Terdapat pula segelintir yang enggan berumah tangga dengan alasan ingin menumpukan perhatian kepada mencapai kecemerlangan hidup berkerjaya. Semua ini tidak tepat dengan ajaran Islam dan sunah Rasulullah SAW yang menggalakkan perkahwinan. Kaum wanita juga diingatkan supaya sentiasa menjaga aurat, batasan pergaulan sesama rakan sekerja dan mengelak unsur unsur fitnah yang boleh mencemarkan nama baik keluarga mahupun ibubapa.

Dalam sebuah hadis riwayat al-Tirmiziy, Nabi Muhammad SAW pernah bersabda mengenai empat perkara yang akan dipersoalkan di Hari Kiamat. Antaranya mengenai umur ke mana dihabiskan, jasad atau tubuh badan digunakan untuk apa?, tentang ilmu adakah dapat dinilai sebagai ilmu yang bermanfaat atau tidak dan tentang harta daripada mana diperoleh dan ke mana dibelanjakan.  

Sehubungan dengan itu umat Islam diajak melihat pekerjaan seharian sebagai usaha ibadah kepada Allah SWT dan bukan sekadar makan gaji semata-mata. Malah Islam tidak pernah melarang mana-mana lelaki ataupun wanita untuk bekerja asal sahaja tetap menjaga peraturan agama dan kehormatan diri. Apa yang lebih penting ialah bagaimana setiap individu Muslim mampu menjaga hubungan baik makhluk-khalik dan dalam masa yang sama hubungan baik pekerja-majikan.

Setiap Muslimin juga perlu memahami selagi nyawa dikandung badan tidak ada istilah pencen bekerja dengan Allah SWT. Segala amal ibadah fardu, wajib dikerjakan tanpa sebarang alasan. Turut disunatkan untuk menambah pahala dengan mengerjakan sebanyak mungkin amalan sunat sebagai persiapan untuk kembali kepada Nya.

Justeru bersempena dengan sambutan Hari Pekerja, umat Islam secara khususnya diajak mengembeling usaha dan tenaga untuk memajukan diri, keluarga, masyarakat dan negara dengan bekerja bersungguh-sungguh dan berdedikasi. Usah diabaikan setiapa amanah dan tanggungjawab yang dipikul kerana pasti akan dipersoalkan di hari kemudian.



No comments:

Post a Comment